La iniciativa neix a l'Eixample de Barcelona, després que els avis dels nens i nenes d'un centre educatiu participin d'un taller per fomentar la lectura entre els més petits. És llavors quan la professora col·laboradora de l'IDP-ICE i mestra jubilada, Dolors Ferrer, li veu el potencial. Un projecte que calia 'fer més gran' conjuntament amb la UB i amb Òmnium.
El projecte està en marxa des del 2014 i poc a poc es va estenent per tot el territori. Ja s'atén a 31 centres, quatre dels quals santcugatencs: el Turó de Can Mates, el Joan Maragall, el Ciutat d'Alba i el Gerbert d'Orlach. Un reforç de personal 'molt positiu' per a l'atenció individualitzada dels infants, segons explica el tècnic de formació de l'IDP-ICE de la UB, Francesc Amorós.
Òmnium també va trobar 'molt interessant' la proposta i va decidir 'donar-los tot el suport'. La vocal de la junta local de l'entitat, Kima Moret, assegura que 'entrava dins del que fa' l'entitat: llengua, cultura i país'.
Cugat.cat ha pogut assistir a una sessió dels tallers, que tenen una important vessant lúdica per fomentar la lectura entre els més petits. Ho ha explicat la responsable del projecte a Sant Cugat i mestra jubilada voluntària, Susana Paulí, que també ha posat en valor poder 'viure' els nens durant un temps més i ajudar en un procés 'maduratiu' i 'feixuc' com l'aprenentatge de la lectoescriptura. També han explicat com els agrada compartir aquest tipus d'activitats amb les noves i experimentades mestres la Naiara, el Magí i l'Alice, alumnes de primer de l'escola Turó de Can Mates.
Una proposta que està previst incorporar aquest mateix curs a L'Olivera i que els responsables esperen ampliar a altres centres. És per això que fan una crida a mestres jubilats amb titulació universitària perquè es facin voluntaris del projecte.
DECLARACIONS
Dolors Ferrer
Acabaven de treure la sisena hora i calia un reforç a l'escola. Vam anar-hi els avis dels nens de l'escola per ajudar. Vaig trobar que era un projecte molt interessant i vaig proposar al departament d'Educació, a la UB i a Òmnium de fer-lo més gran.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Francesc Amorós
El fet de poder treballar amb dos mestres a l'aula fa que arribem millor a l'atenció individualitzada dels alumnes. És una eina de suport i creiem que totes les mestres que participen la valoren d'una forma molt positiva.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Kima Moret
Vam veure que era un programa molt interessant que entrava dins del que fa Òmnium: llengua, cultura i país. Vam decidir donar-los tot el suport i ajudar-los en tot el que puguéssim.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Alumnes
M'agrada perquè així coneixo més gent. / Podem inventar-nos coses. / M'ho passo molt bé i m'agrada molt fer activitats amb la Montse.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Susana Paulí
Qui és mestra, crec que ho és fins que mor. Poder estar un temps més amb els nens i viure'ls, que és molt enriquidor, i poder ajudar en tot el procés de lectoescriptura, que és feixuc i maduratiu, fa que ens enriquim nosaltres també.