ESCOLTA-HO
La voluntat era fer una feina continuista. Quan arribes a una institució que funciona, has d'intentar no fer malbé res. Volíem fer créixer la institució i donar-la a conèixer perquè és una activitat positiva que estalvia altres canals, fins i tot judicis.
Quan hi ha una queixa, a vegades pot acabar als tribunals, mentre que el Síndic és molt més eficient, més ràpid i més pràctic.
A més de la funció arbitral, el Síndic també emet recomanacions d'ofici.
Hem fet cinc iniciatives d'ofici. Hem tractat per exemple els aparcaments regulats de zona verda per incloure supòsits que no estaven sent recollits i la senyalització dels aparcaments que no estan asfaltats, com en el cas de l'Hospital Universitari General de Catalunya. També hem proposat criteris de convivència entre vianants i els diversos tipus de vehicles.
De què es queixen els santcugatencs al Síndic?
És una ciutat diversa i plural i les queixes no es concentren en un tema concret, diria que afortunadament. Hi ha molts temes de convivència entre persones i persones i establiment. Horaris, sorolls, aires condicionats, vibracions, terrasses. També de mobilitat, com les multes.
Reclamacions patrimonials a l'administració, com algú que ha caigut perquè el paviment no estava bé o unes arrels que han fet malament una paret, efectes de les obres municipals... Hi ha temes de reclamacions complexes.
I hi ha un altre tema difícil, que són els que tenen a veure amb les vulnerabilitats personals o socials. Estem en un moment difícil on moltes persones ho passen malament i van als serveis d'assistència social i intenten demanar suport. Moltes d'elles també vénen al Síndic.
Les atenem, perquè no podem fer res més, però no tenim les eines per oferir el suport que demanen aquestes persones. Demandes d'habitatge, les d'assistència personal o econòmica o les rendes garantides. A vegades no es veu aquest món però existeix, és greu i és important.
En aquest sentit, cal reconèixer que Serveis Socials fa molt i no es veu, però també he d'exigir que caldria destinar més recursos en aquesta àrea, perquè no són suficients.
Hi ha moltes persones que es dirigeixen al Síndic per coses per les quals no els pot ajudar?
El Síndic és una porta oberta i moltes persones s'hi dirigeixen sense saber si allò és competència o no. Mai deixem d'atendre a una persona, si ens correspon ho treballem directament, però si no ho traslladem a l'administració, els serveis de mediació o a l'empresa privada.
Abans d'estiu, el Síndic va emetre una recomanació sobre la convivència entre vianants i vehicles a partir de les queixes rebudes. Quina és la proposta?
El més important és prioritzar que els carrils bici tinguin continuïtat i resoldre les indefinicions en la reglamentació actual. Quan s'interromp un carril bici, cal deixar clar cap on han d'anar les bicicletes, perquè si no es produeixen situacions complexes.
El Síndic aposta per no enfocar les regulacions a les prohibicions i obligacions ho fem a les recomanacions. Sabem que és difícil perquè sancionar és complexe, però si Sant Cugat vol ser una ciutat avançada, podria plantejar-se regular la mobilitat d'aquests vehicles en basa a recomanacions, a canvi cultural i a respecte, començant pels nens i acabant pels grans.
Crec que s'hauria d'apostar per permetre-ho gairebé tot si es fa de manera ordenada i respectuosa. Les lleis del trànsit diuen que una bicicleta no pot circular per la vorera, però molts carrils bici acaben en una vorera. La proposta és permetre-ho, sempre que la bicicleta vagi a la velocitat del vianant. Adaptem les velocitats a la via. I canviem les sancions per dies d'aprenentatge.
Com serà el seu segon any com a Síndic?
Aprofundirem en la idea de fer créixer la institució. Per això anem un dia al mes als districtes per tenir proximitat geogràfica, fer que la ciutadania sàpiga que existeix i què ofereix. És un èxit que la gent s'acosti al Síndic, perquè les situacions existeixen i val més que es resolguin de manera ordenada, senzilla i eficient per evitar casos més complexes.
El propòsit del proper any són seguir creixent en el nombre de queixes tramitades, no perquè hi hagi més situacions dolentes sinó perquè el canal del Síndic permet resoldre-les millor i que això vagi acompanyat de la millora de la dotació de recursos de l'Oficina del Síndic, que és clarament insuficient.
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.