Un any de govern
Com ha afectat el bloqueig a l'acció de govern?Ningú va dir que seria fàcil. La mateixa nit electoral ja ho sabia. Les dificultats les coneixíem. Ens hauria agradat un altre escenari però, malgrat tot, som responsables de donar respostes a la ciutadania i al programa electoral. És evident que hi ha un bloqueig. No hi ha hagut un clima per afavorir la governabilitat. No va haver-hi ni la cortesia de deixar 100 dies de marge al govern. Hi ha una unitat d'acció dels partits de l'oposició i un portaveu que dirigeix el vot de la resta de partits. El govern en minoria, malgrat tot, avança.
Està dient que hi ha una consigna expressa de Junts per bloquejar?
Hi ha una unitat d'acció de l'oposició. Dos dels partits donaven suport a una mateixa candidatura a les eleccions. Aquest mandat s'han produït més reunions de l'oposició i comissions informatives. Hi ha un nivell de comunicació mai no vist. Hi ha hagut diàleg, el que passa és que això implica que hi hagi resposta i no silenci per l'altra part. O la poca fiabilitat de no mantenir la paraula.
Es plantegen tancar pactes puntuals amb Junts de cara al futur?
Estem governant per a les persones. Hem centrat el mandat en la cogovernança, en la participació ciutadana. Els futurs equipaments impliquen un gran acord polític i de consens ciutadà. La majoria de la societat civil de Valldoreix ha d'estar d'acord en quins equipaments necessitem, on han d'estar aquests equipaments, i per tant, aquest any que portem de mandat, el que hem fet és generar aquests espais de trobada, aquests espais de diàleg, aquests espais participatius en els quals totes les entitats, tots els ciutadans motivats o aquells ciutadans que pensen que poden aportar alguna cosa, més tots els grups municipals, hem pogut iniciar el debat.
Amb Sant Cugat tenen pendent renovar tres convenis. Abordem l'econòmic. Han arribat a una entesa, malgrat el dèficit de l'Ajuntament?
Els convenis estan per complir-se i el conveni econòmic està per complir-se. Malauradament, ens hem trobat amb una situació en la qual, de manera unilateral, hi ha hagut una rebaixa de la bestreta que mensualment ha de portar l'Ajuntament a l'economia del dia a dia de la gestió de Valldoreix. Per tant, quan s'ha produït aquesta situació, hem dialogat amb Sant Cugat i sembla ser que això està en vies de solució.
Tenim dos convenis, l'econòmic per un cantó, que és l'aplicació de com gestionaràs tot el teu àmbit competencial i el que tens delegat per part de l'Ajuntament des de 1958 i que amb el temps ha anat variant. El conveni competencial és bidireccional, no tan sols de Sant Cugat cap a Valldoreix, sinó també de Valldoreix cap a Sant Cugat. La situació actual quina és? Venim d'un moment en el qual el passat mandat no va haver-hi capacitat per part dels dos governs d'arribar a un acord i en aquest mandat Sant Cugat s'ha centrat en la seva economia i en aquests moments sí que teníem el compromís que al llarg d'aquest any abordaríem especialment el conveni econòmic, però circumstàncies personals en què no cal entrar-hi han impedit marcar un calendari en el qual abordar tota aquesta negociació, aquesta revisió i aquest treball conjunt que hem de fer per part de les dues administracions.
El 2025 podrà ser l'any en què, com a mínim, actualitzin el conveni econòmic i el competencial?
Això dependrà de les dues parts. Ho hem abordat a les reunions bimensuals que tenim a l'Ajuntament. Més d'un cop hem parlat d'aquest escenari, però també de les circumstàncies personals de cadascun dels regidors i regidores que condicionen aquest escenari i aquest calendari. No m'atreveixo a posar una data concreta. Sí que tenim la voluntat per part de les dues administracions d'abordar-ho i d'arribar a un acord.
Monmany: després de 12 anys de titularitat conjunta, Ajuntament i EMD no han decidit l'ús encara.
No ens hem posat d'acord amb els usos. El que queda clar és que el model de gestió de Monmany al llarg dels anys és que és un model que no ha funcionat. No només això, tenim un edifici amb un patrimoni arquitectònic i un patrimoni natural molt important, i no hem estat capaços de generar un òrgan de gestió, de generar una vinculació pressupostària correcta perquè l'edifici tingui les condicions adequades per encabir tot allò que pugui encabir des de diversos punts de vista.
Malauradament no hi ha hagut un lideratge al voltant de Can Monmany i és un dels reptes que tenim en aquest mandat, entenc, per part de les dues administracions. Posar un lideratge, centrar el debat de Can Montmany i veure què volem fer per part de les dues administracions i posar-nos d'acord amb els objectius de futur. Jo entenc que Sant Cugat té molts equipaments, té molt patrimoni, però per a Valldoreix és un eix fonamental Can Monmany.
Com qualificaria les relacions entre les dues administracions?
Són unes converses institucionals molt correctes i cordials amb les quals abordem des de diferents punts de vista els temes que són propis de Valldoreix però que tenen una participació de Sant Cugat. Hi ha temes també importantíssims des de l'àmbit urbanístic que han estat aparcats en el passat, i que no podem esperar més, que necessitem una solució i que des de Valldoreix volem liderar amb l'acompanyament de l'Ajuntament. Donar resposta als ciutadans i ciutadanes que porten molts anys esperant una solució en el seu entorn i que requereix una modificació, per exemple, del PGM.
S'entén amb Josep Maria Vallès?
Les relacions són cordials i són institucionalment més que correctes.
La història interminable de Baixador
Però el tema baixador és complicat...Amb Baixador venim des del 2015, per tant no és un tema que hagi aparegut ara com un bolet. Anteriorment s'havia abordat tot el tema previ del soterrament de les línies d'alta tensió, que recordo que aquest any hem acabat de pagar la nostra part. És un tema que ha tingut una cua important a nivell econòmic per a aquesta administració, que vull recordar que van ser les dues administracions que ho van pagar sense contribucions especials i al 100% per part de les administracions. I és un tema que ve des de l'any 2015, per tant, ha plogut. I cada cop que plou, amb el perjudici que provoquen per als veïns i veïnes del carrer.
Però la situació econòmica de l'Ajuntament influeix en les possibles solucions a trobar.
Nosaltres el que hem fet és fer tot el full de ruta que hi havia. És un projecte que es va aprovar inicialment el mandat passat i aquest mandat el que hem fet és la continuïtat. Valldoreix havia de fer l'encomana de gestió a l'Ajuntament. Ens hem trobat que per dos cops aquesta administració des d'un punt de vista coherent i seguint el full de ruta, ha intentat fer aquesta encomana de gestió. No ha estat possible: els tres grups de l'oposició ho han tombat i, per tant, no s'ha produït aquest trasllat a Sant Cugat. Hem parlat amb Junts de Sant Cugat i hi ha unes dificultats econòmiques que generen un escenari de futur a llarg termini, que no ens agrada. No ens agrada perquè els veïns i veïnes el que volen és una solució immediata. Ens trobem valorant tota aquesta situació que es produeix des de mitjans del mes de maig i estem treballant en aquesta línia d'aportar solucions perquè el projecte pugui continuar caminant o reformular el projecte.
Per què ha dit que la urbanització de Baixador està "en via morta"?
Aquesta administració, malauradament, som una EMD. Si un ajuntament trenca la regla de despesa, i conec alguns casos, fa un pla de viabilitat econòmica i no passa res. Si una EMD trenca la regla de despesa significa el seu tancament. I jo ho he dit per activa i per passiva i per perifràstica també. No seré el darrer president de l'EMD de Valldoreix. Per tant, jo he d'actuar d'una manera responsable.
Hem fet una consulta a l'administració general de l'Estat, tenim properament també altres organismes amb els quals hem demanat assessorament i que ens informin al respecte. Fins i tot hi ha manifestacions del mateix Ajuntament en un ple el mandat passat que apunta que tenien informes que deien això, després sembla ser que aquests informes no han aparegut. Tota la informació que tenim a data d'avui indiquen que no podem trencar la regla de despesa. És inabastable que aquesta administració entomi en un exercici 4,6 milions d'euros, els col·loqui al seu pressupost i no trenqui la regla de despesa. Per tant, hem de fer-ho viable. Si en aquests moments l'Ajuntament no és capaç d'assumir la part que tenia compromesa a nivell verbal... Les paraules, malauradament, se les han portat el vent.
Estan estudiant aplicar capa de rodament. De què depèn el vistiplau del govern de l'EMD?
Primerament, s'ha d'ajustar a la legalitat vigent. Nosaltres som una administració i tenim unes responsabilitats no tan sols des d'un punt de vista jurídic, si pressupostàriament ho podem assumir. Estem contemplant des d'un ventall molt ampli la viabilitat o no d'aquesta possible capa de rodament. Però jo no soc un tècnic ni soc un jurista per dir-li... Jo abans de comprometre'm amb una actuació, he de ser responsable i m'he d'assessorar, he de tenir els informes que avalin aquest compromís que adquiriré amb la ciutadania.
Veu factible esperar a urbanitzar quan Sant Cugat es recuperi econòmicament?
Això ho haurà de preguntar l'Ajuntament de Sant Cugat.
Però s'haurà de respondre a aquests veïns que porten 10 anys d'espera.
L'escenari que nosaltres estem treballant és, primer, ens trobem amb aquesta situació. Per tant, la via que s'havia treballat tots aquests darrers anys amb el govern de Junts en el passat i que era la que tothom tenia assumida, és una via que no funciona. I tenim un projecte aprovat, vigent en aquests moments, però que una part dels actors que havia de participar amb un percentatge econòmic i amb unes aportacions no estan en condicions de fer-ho.
Per tant, això ens fa reformular tot el plantejament d'aquest projecte. I ens trobem amb un escenari que el projecte el tenim aquí i per tant nosaltres ho hem d'assumir i que nosaltres tenim uns condicionants legals que ens impedeixen des d'un punt de vista econòmic afrontar-ho no perquè no tinguem els diners o la capacitat d'endeutament, sinó perquè la llei no ens ho permet i per tant hem de buscar solucions en un espai de temps raonable. Estic convençut que passarà en aquest mandat la solució al projecte.
Pla d'equipaments: el Valldoreix del futur
Com avança el procés participatiu de Pla d’Equipaments?Vull recordar que es va fer un procés participatiu l'any 2009. És un projecte que tothom entén que és un projecte necessari pel futur de Valldoreix. Té un dèficit d'equipaments i això no se'ns escapa ningú. Les entitats volen fer activitats i no hi ha un espai amb condicions. No ens podem permetre el luxe d'ajornar l'horitzó perquè en un futur raonable tinguem un espai amb tots aquells equipaments que són necessaris per donar servei a Valldoreix, però també en definitiva per donar servei al conjunt del municipi. I és evident que en aquest projecte de centralitat hi ha tota una sèrie d'equipaments que han d'anar allà.
L'economia de Valldoreix no és il·limitada i hem de ser el suficientment imaginatius, capaços i resolutius tècnicament per assolir un conjunt d'edificis que siguin polivalents i que prestin el conjunt de serveis i necessitats d'equipaments que la nostra ciutadania reclama. Per tant hem d'arribar a consensos amb la ciutadania i políticament per donar resposta a un teatre, a unes sales polivalents, a una escola de música, que recordo que una part important dels alumnes d'aquesta escola de música són de la resta del municipi.
Una escola important perquè Junts li ha posat sobre la taula que li aprovarà uns pressupostos si adeqüen l'escola de música actual
Però no només això, també condicionaven a que féssim un camp de futbol en una zona inundable. Per tant, no és això el condicionant. Són més coses. És evident que l'escola de música actualment està desbordada pel gran nombre d'alumnes que té. Estem treballant per intentar millorar els espais que té actualment l'Escola de Música i ampliar-los a les necessitats ajustades. Que tinguin un condicionament adequat i acurat per a la prestació de l'ensenyament musical.
El preprojecte que hi havia era un projecte al voltant de dos milions d'euros, isolat. En aquest mandat s'ha posat en el debat de la participació ciutadana i s'ha vist que aquest equipament ha d'estar interrelacionat amb altres equipaments. Per exemple, amb una biblioteca. Mentre els alumnes de l'escola de música estan a classes, tenen germans o familiars que poden estar a la biblioteca. Hem de generar un espai de sales polivalents que, mentre no s'utilitzen per a l'escola de música, puguin ser utilitzades per grups d'assaig musicals o grups de teatre. Per tant, hem de ser-ho prou imaginatius, prou hàbils per generar un grup, un conjunt d'equipaments que siguin polivalents i que donin resposta a aquestes necessitats.
Què li diu també a les famílies que estan a l'espera mentre es posen els polítics d'acord?
Acabo de dir que estem treballant per al curs vinent tenir les millors instal·lacions mentre no siguem capaços de tenir un edifici nou. Un edifici nou és un projecte que triga uns anys. A mi m'agradaria que al costat d'aquesta casa de la vila, que és on està ubicada també l'escola de música, tenim un trànsit intens, on a més molts d'aquests alumnes no viuen a Valldoreix, venen de Sant Cugat, venen en transport públic i per tant està molt millor comunicar el centre a la zona de la centralitat, que té l'estació a prop.
Habitatge. Quina serà la primera promoció d’habitatge públic a Valldoreix?
Nosaltres tenim una sèrie de solars que podrien ser destinats a habitatge públic. Aquest mandat volem canalitzar, iniciar, en un futur, no immediat perquè és impossible, però sí en un futur raonable fer la primera promoció d'habitatge públic de Valldoreix fet per Valldoreix.
L'habitatge públic a Valldoreix no és un caprici, és una necessitat. Valldoreix cada any té un grup de joves que els expulsa perquè no tenen la capacitat per poder anar a Valldoreix. No ens ho podem permetre. Si volem generar identitat, si volem generar gent que estigui al darrere de Valldoreix, necessitem ser capaços d'avançar en fer habitatge públic a Valldoreix i des de Valldoreix. I això com ho podrem fer? Això ho estem treballant.
Pressupost 2025
Ja s’ha assegut a parlar amb Junts sobre els nous pressupostos?Farem el que vam fer exactament per als pressupostos de 2024, parlar. I hem parlat. Qui digui que no s'ha parlat, menteix, així de clar. Perquè hem parlat en nombroses ocasions, amb diversos grups polítics de l'oposició, com a mínim en dos, ja l'hi dic, i hem parlat pels pressupostos, i amb uns ha estat més fàcil la conversa, el diàleg, i amb altres... han posat uns condicionants determinats.
El que no farem serà res que sigui il·legal. Evidentment, jo tinc una responsabilitat al final com a president d'aquesta institució i jo al final, amb un projecte de fer un camp de futbol en una zona inundable tenim una desgràcia el responsable de tot això seré jo. No podem demanar coses que són impossibles. Si fos tan fàcil fer un camp de futbol on es diu que es pot fer, han tingut 12 anys per fer-ho. Demanem coses que siguin de veritat factibles, que de veritat es puguin fer. No em demanin il·legalitats, perquè d'il·legalitats no en faré.
Està demanant responsabilitat a l'oposició?.
Demano responsabilitat a tots i totes els membres del plenari.
El futur polític de Cortés
No aconseguir desenvolupar els plans que té per a Valldoreix, condicionarà que es torni a presentar a les eleccions?El futur sempre és imperfecte. El futur perfecte no existeix, sempre és el passat el que és perfecte o s'assimila a una perfecció. No puc dir-li el que faré, no sé el que faré demà, imagini's el que faré d'aquí a tres anys. La meva voluntat és la voluntat de servidor públic, d'un compromís amb Valldoreix. I per tant, d'aquí a tres anys... una mica menys, en parlarem. No li puc respondre ara, perquè tampoc no depèn de mi. Al final jo represento un grup de persones que van signar i van avalar la meva candidatura, una agrupació d'electors que a mésva tenir el suport de quatre partits polítics i d'una sèrie d'entitats. Ho valorarem quan correspongui, i si consideren que sóc el millor candidat, m'ho plantejaré.
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.