Lluís Recoder, exalcalde de Sant Cugat (1999-2010) i també exconseller de Territori (2010-2012), qualifica de "trànsit infernal" el que es vivia a la B-30 diàriament, i recorda que l'aixecament d'aquell peatge es tractava d'una reivindicació històrica, no només de Sant Cugat sinó també de l'àrea metropolitana. Recorder afirma que l'aixecament del peatge, juntament amb l'obertura dels túnels de Vallvidrera i la posada en marxa del 'metro del Vallès' dels Ferrocarrils de la Generalitat va ser un al·licient perquè les empreses s'instal·lessin a la ciutat i se n'impulsés l'economia.
El Pacte del Majèstic
I com es va aconseguir que desaparegués la barrera del peatge de Sant Cugat? Gràcies a un acord polític: el Pacte del Majèstic. El 1996 José María Aznar (PP) va guanyar les eleccions al govern espanyol per davant de Felipe González (PSOE), però va necessitar el suport de CiU per aconseguir governar (a més del PNB i de Coalición Canaria). A canvi del suport del partit de Jordi Pujol al Congrés dels Diputats, el PP es comprometia a diferents punts que compliria durant aquella legislatura: la fi del servei militar a tota Espanya; el traspàs de les competències de trànsit als Mossos d'Esquadra; i la fi d'alguns peatges, i la rebaixa d'altres; en altres acords.
Tal com recorda Pere Macias a Cugat Mèdia, el Pacte del Majèstic va apuntar els temes que després es van haver de negociar i concretar un a un. El de la supressió dels peatges, recorda Macias, es va poder acabar duent a terme gràcies a una figura important, el secretari d'estat d'infraestructures d'aquell moment, el català Albert Vilalta. Quan Aznar va començar a configurar el seu govern, fruit del Pacte del Majèstic, CiU va 'col·locar' de president de GIF (Gestor de Infraestructuras Ferroviarias, el precedent de l'actual Adif) a Vilalta, que havia sigut conseller de Medi Ambient amb Pujol (1991-1996) i abans president dels Ferrocarrils de la Generalitat (1983-1991). Segons explica Pere Macias, arran de la seva vàlua professional, el 1998 el ministre de Foment, Rafael Arias Salgado, el va posar de número dos d'aquest important ministeri, i va ser qui va negociar amb Acesa la supressió del peatge de Sant Cugat, i la rebaixa de preu d'alguns altres. En les negociacions de Vilalta amb Acesa, aquesta va demanar a canvi poder allargar la concessió de l'AP-7 cinc anys més, és a dir, fins a aquest 31 d'agost del 2021.
La matinada del 10 de gener del 2000 la Generalitat va organitzar un acte polític amb Jordi Pujol al capdavant per reivindicar aquella fita històrica, cosa que no va agradar, segons Macias, a José María Aznar. "A més d'un li va agafar un mal de ventre", recorda, però reivindica que Pujol va tenir la necessitat de demostrar políticament que "el Pacte del Majèstic servia d'alguna cosa". Aquella mateixa matinada també es van alliberar de peatges les circumval·lacions de Tarragona i Girona.
L'exconseller Pere Macias considera que el que passarà aquesta nit és un fet històric: "Uns ens hem passat molts anys pagant i altres molts anys sense pagar, ho pagàvem nosaltres dues vegades. El que passarà demà és una gran felicitat perquè posa punt final a aquesta discriminació històrica".
Lluis Recoder
Era una reivindicació del país, de l'àrea metropolitana i de la nostra ciutat. Moltes persones de Sant Cugat que havien de fer servir els laterals de la B-30 per a desplaçaments curts dins del Vallès, es trobaven amb un trànsit infernal.
Pere Macias
"Des de la Generalitat aquest tema del peatge era una prioritat que havia guiat l'acció política, el Pacte del Majèstic, i posar de relleu que es complia i que servien d'alguna cosa, valia la pena de posar-ho de relleu"
Pere Macias
"Uns ens hem passat molts anys pagant i altres molts anys sense pagar, ho pagàvem nosaltres dues vegades. El que passarà demà és una gran felicitat perquè posa punt i final a aquesta discriminació històrica"
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.