L'obra de Grau-Garriga il·lumina el MACBA

El museu barceloní dedica una exposició d'homenatge a l'artista santcugatenc que va revolucionar la tècnica del tapís fins a l'11 de setembre


Temes relacionats

Una dècada sense Grau-Garriga (29/ago/21)


  • Comparteix:

El Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA) acull per primera vegada una exposició de Josep Grau-Garriga, 'Diàleg de llum', que es pot visitar des de finals de novembre passat i fins a l'11 de setembre. Tant el museu barceloní com la família volen recuperar la memòria de l'artista santcugatenc mort el 2011, que 'no sempre ha tingut el reconeixement que segurament es mereix', afirma a Cugat Mèdia la seva filla, Esther Grau.

La figura de Grau-Garriga ha sigut molt significativa en el món artístic, gràcies a les seves innovacions i experimentacions amb el tapís, tot i això, altres tècniques, com l'environament, no s'havien posat tant en valor, recorda. Per aquest motiu, des del MACBA han volgut recuperar aquesta obra més efímera" per posar la mirada en el vessant més creatiu de Grau-Garriga que s'ha mostrat molt poc, però que, en canvi, recull i aglutina totes les tècniques que ell feia servir", explica la filla.

Environament

L'environament és precisament l'art de Grau-Garriga que recopilava totes les tècniques més destacades de l'artista, com la pintura, el dibuix, el tapís i l'escultura. Aquesta fórmula de creació tenia l'objectiu d'ocupar un espai determinat i engalanar-lo amb un objectiu en concret, ja fos polític, social, històric, reivindicatiu, etc... En aquests tipus de projectes utilitzava tot el que tenia al seu abast, com la natura o la història del mateix edifici.

'Diàleg de llum', nom de l'exposició i de la seva peça central, és una de les poques composicions d'environament que es conserven en l'actualitat. Grau-Garriga va batejar l'obra sota aquesta nomenclatura perquè "per a ell la llum era molt important i les transparències de la peça creen un seguit d'ombres que varien segons com els hi toqui la llum del sol", manifesta Grau. Per fer possible aquest joc de llums, el MACBA ha obert els sostres, normalment tancats, "perquè la llum natural pogués entrar i dialogar amb l'obra", afirma Montclús.

La figura de Grau-Garriga

Grau-Garriga va innovar en la tècnica del tapís tradicional. Després d'estudiar a França amb un artista revolucionar, va iniciar la seva pròpia experimentació. Va començar a treballar diferents matèries, sense models, i de mica en mica va crear un tapís més escultòric, deixant a la vista els ordits, incorporant objectes, roba, tela i materials molt diversos.

Va trencar amb els formats tradicionals, creant obres híbrides, ja que "no tens una obra tèxtil, però tampoc una escultura, fet que també està vinculat al context històric del moment". Un altre de les innovacions trencadores és la introducció de la llum amb què "crea la tercera dimensió, allunyant-se del tapís tradicional que sempre és pla", conclou Montclús.




Esther Grau

Per nosaltres (la família) ha sigut un esdeveniment important, perquè el MACBA és el Museu d'Art Contemporani de Barcelona, que reconeix aquesta figura que no sempre ha tingut el reconeixement que segurament es mereix.

Núria Montclús

En el moment que s'està introduint la llum es crea la tercera dimensió, que és trencar completament amb el que és el tapís tradicional que sempre és pla.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.