L'ensenyament musical com a subjecte de l'estat del benestar
Ferran Villasenor
Publicat: el 10/jul/13
Opinió|
Columnes
Els regidors del PSC varem assistir al debat sobre el futur de l'ensenyament musical a Sant Cugat. Debat convocat per les escoles privades de Sant Cugat i que va comptar amb la presència dels regidors del PSC, una regidora del PP, i un representant de la CUP. Cal manifestar la nostra decepció per la incompareixença dels membres del govern municipal de CIU. No van venir ni la regidora d'educació, ni la tinent d'alcalde de serveis a les persones, fent un lleig important a la convocatòria de les escoles de música. Creiem que el respecte hauria de ser un aspecte fonamental en les relacions entre govern i el col.lectiu de centres docents musicals de la ciutat.
Cal també afegir que van assistir el director de l'escola municipal de música i el cap d'àmbit de serveis a les persones.
Es va posar sobre la taula la necessitat de repensar la relació de les escoles de música privades i municipal, alhora com la defensa per part d'Aula de So i Fusió que el seu servei educatiu també forma part del concepte servei públic.
El posicionament del grup socialista es va desenvolupar en 4 eixos:
- Tant l'escola municipal com les privades de música són un patrimoni de la ciutat. L'ensenyament musical esdevé una part important dels serveis associats a l'Estat del Benestar. Entenem que tots aquells nens i nenes que vulguin fer ensenyament musical han de tenir l'oportunitat de fer-ho.
- Cal definir i concretar el concepte Tarifació Social als serveis municipals, com l'Escola Municipal de Música. El repartiment del cost del servei s'ha de fer modulant el pagament efectiu a la renda dels usuaris (o dels seus pares). Sant Cugat no practica Tarifació social malgrat fa anys que el nostre grup i altres ho demanen i ja es realitza en municipis com Terrassa des de fa anys.
- Cal abundar en la col·laboració entre escoles de diferent titularitat per tal que el cost de l'ensenyament no faci un fractura entre rendes. Proposem que s'avanci en ampliar el servei públic d'ensenyament a mecanismes de concertació de places (o similar col·laboració publico-privada) a les escoles municipals de música. El nostre municipi ja realitza accions en aquesta línia, per exemple en temes de creació d'empreses i vivers.
- Cal (igual que en el sector de les escoles bressol respecte a les anomenades ludoteques) realitzar la funció d'inspecció de centres que realitzen funcions d'escoles de música sense tenir la corresponent llicència i projecte educatiu. És, també, funció de l'Ajuntament cercar el compliment de les llicències d'activitats i vetllar per la competència lleial.
En definitiva proposem que s'enceti una via de redefinició del servei educatiu musical on totes les escoles han de ser actors d'aquest canvi i on el biaix de renda no trenqui les capacitats musicals.
Proposem un calendari de reunions per a la definició del nou marc i la creació d'un cos jurídic que permeti la col·laboració publico-privada així com la dotació pressupostària que ho permeti, en el marc del pressupost 2014.
FERRAN VILLASEÑOR és portaveu del PSC