M'estimo més fer unes reflexions com a mestra jubilada que creu en l'educació i en l'escola:
Les escoles bressol tenen moltes funcions i entre elles ja és detectar i compensar en molts aspectes de l'infant: el joc, l'art, l'escolta, el vocabulari, la calma, les necessitats emocionals i cognitives...
Passem a infantil. Etapa, encara no obligatòria, però fonamental per tants aprenentatges. La cuidem? Acompanyem a tants infants que ho necessiten? Cal esperar tant i tant a què l'infant maduri o podem donar-li més eines sense oblidar necessitats pròpies com el joc...
I la primària. Sovint els i les mestres estem desbordats per atendre la diversitat de l'alumnat i amb poques eines per fer que tots avancin, superin i gaudeixin dels aprenentatges. Per això crec totalment en polítiques de prevenció i tractament en aquestes edats primerenques.
I en la secundària hem de seguir aquest camí i donar respostes més adequades, que si s'han començat abans i es fa un bon seguiment/acompanyament d'aquests joves, ben segur estaran "millor preparats" per afrontar les proves, però sobretot per afrontar la vida! Per altra banda, en els darrers anys aquesta etapa està patint un problema addicional: la manca de professorat (substitucions no cobertes, professorat que és llicenciat en qualsevol àmbit i troba en l'educació una professió no prevista i que una gran part d'ell no la viu amb la passió que cal per educar...), que agreuja els problemes específics de l'etapa.
Totes les administracions ens hem de fer responsables: estat, autonomia i municipi. Una variable a observar és el % dels diners que es dediquen a l'educació, cert. Però cal que aquests diners vagin també en bona direcció.
Són reflexions que faig i que potser hi ha qui no comparteix i s'estima més seguir carregat contra qui sigui. Jo defenso que cal posar-nos les piles i anar al fons dels problemes. Ens cal anar més enllà del que estem acostumats a viure amb resignació.
A tall d'exemple, en l'anterior mandat municipal vaig voler aprofundir, com a regidora d'educació en la comprensió dels problemes de l'aprenentatge. Així vaig fer un conveni amb els responsables del programa "MIND Escoles" de millora del rendiment escolar desenvolupat per l'Institut MIND de l'Hospital de Sant Joan de Déu de Barcelona. Ells constaten aspectes intrínsecs de la persona que cal tractar.
Aquest programa, que pretén detectar, diagnosticar i tractar els factors que afecten l'aprenentatge i la conducta de l'alumnat d'entre 6 i 16 anys que no assoleixen les competències marcades per l'administració educativa, s'ha desenvolupat des de l'any 2011 fins ara en un total de 32 centres docents. Quatre d'aquests centres són de Sant Cugat i la valoració és molt positiva. Tant que vam incorporar al programa, el curs passat, la totalitat dels centres públics. Enguany s'ampliarà als centres concertats amb un conveni de copagament i ho celebro. El programa realitzat a 2n de primària està molt ben valorat. Tot i això no vam poder assumir la part de tractament que es deriva a serveis públics i privats.
El govern de la Generalitat hauria d'entendre que cal ampliar l'atenció amb programes d'aquests tipus i de la mà de sanitat pública (que cal remarcar que és un desastre en el camp de les disfuncions infantils-juvenils). Tant de bo la publicació d'aquest PISA estimuli la reflexió sobre els problemes del nostre sistema educatiu català, serveixi per posar en marxa mesures que ajudin a millorar el rendiment escolar i acadèmic i ens ajudi a tots a superar aquesta alerta vermella.
PILAR GORINA és regidora del PSC
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.