Escola, abandonament i salut mental


  • Comparteix:

pilar.gorina

Pilar Gorina

Regidora del PSC


Publicat: el 20/set/23
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

La discussió sobre l'abandonament i el fracàs escolar és allò que en diem 'un clàssic'. Sempre està present al món educatiu i, especialment, en els mitjans de comunicació.

Les causes que fan que un nen o una nena no assoleixin uns nivells adequats d'aprenentatge o tinguin problemes de conducta són molt complexes i jo crec que encara no estan prou estudiades. Tampoc no ho estan els seus efectes un cop el nen o la nena esdevé jove, surt del món escolar (amb abandonament prematur o no) i s'incorpora a la vida adulta.

Al llarg de la meva llarga experiència docent (mestre, pedagoga, directora...) m'he interrogat sovint sobre aquesta qüestió. No m'he sentit mai còmoda amb les explicacions o raons que sempre emergeixen quan s'aborda, dins o fora de l'escola. Els arguments sobre "escoles dolentes", "plans d'estudi deficients", "mestres mancats de formació", "equips directius sense lideratge", "pares i mares poc preparats", "famílies desestructurades"... m'han semblat insuficients. La suposada pèrdua de valors de la societat actual, l'individualisme creixent, l'excés o mal us de les tecnologies, l'augment de les desigualtats socials i econòmiques, la globalització cultural... En fi, tot això em sembla que no explica prou les raons de l'abandonament prematur en l'escolarització.

Estic segura que tot plegat influeix, però crec que cal aprofundir més per entendre'n les causes i preveure'n les conseqüències. Convé que acceptem que l'adopció de mesures de caràcter curricular, pedagògic o sociofamiliar, essent necessàries, no són suficients.

En l'anterior mandat municipal vaig ocupar-me de la regidoria d'Educació, i vaig voler aprofundir en el coneixement del problema des d'altres punts de vista. Així vaig entrar en contacte amb els responsables del programa "MIND Escoles" de millora del rendiment escolar, desenvolupat per l'Institut MIND de l'Hospital de Sant Joan de Déu de Barcelona.

Aquest programa, que pretén detectar, diagnosticar i tractar els factors que afecten l'aprenentatge i la conducta de l'alumnat d'entre 6 i 16 anys que no assoleixen les competències marcades per l'administració educativa, s'ha desenvolupat des de l'any 2011 fins ara en un total de 32 centres docents (tres de sant Cugat). Aquest programa es va incorporar el curs passat a la totalitat dels centres púbics de Sant Cugat, a segon de primària.

Trobo molt interessants les dades - tot just encara provisionals - que aporta l'estudi i la hipòtesi que formula. La més important, crec, és aquesta: "El baix rendiment escolar que tenim a Catalunya és principalment a causa de que no es diagnostiquen ni es tracten adequadament les disfuncions del Neurodesenvolupament (Espectre Autista, TDAH, dislèxies, discalcúlies, disgrafies, trastorns de la comunicació... amb les alteracions de conducta associades) que representen entre un 18 i un 20% de la nostra població escolar".

Els autors de la recerca expliquen que aquest percentatge és similar al que es dóna en d'altres països europeus. Però nosaltres arribem a un nivell d'abandonament escolar del 17%, mentre que en d'altres països el fracàs es limita al 6%. I atribueixen aquest diferencial al tractament prematur d'aquestes disfuncions.

Per això, entre d'altres raons, insisteixen en la conveniència de la detecció precoç i el posterior tractament.

A les escoles que participen en el programa, i òbviament previ consentiment de cada família, s'hi fa un cribratge entre l'alumnat del nivell, i un treball de diagnosi de l'alumnat que han donat un resultat positiu en el cribratge. En cas de que calgui tractament a l'infant, caldrà cercar vies públiques o privades, beques...

Necessitem urgentment que el Departament de Salut se'n faci corresponsable del tractament, ja que evitarem abandonament escolar i molts aspectes de salut mental que s'accentuen en la gent jove.

Desitjo que, en el cas de Sant Cugat, es continuï l'activitat en els centres adherits al Programa i es mantingui el finançament específic ofert per l'Ajuntament de la ciutat.

PILAR GORINA és regidora del PSC



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.