Un rumb contrari a l'objectiu de la sostenibilitat


  • Comparteix:

americo.ologaray

Américo Ologaray

Activista d'En Comú Podem


Publicat: el 17/set/23
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

La regulació de la mobilitat és el gran repte de la transició energètica; ho hem de fer decididament reduint la contaminació (la qualitat del nostre aire és inferior als paràmetres marcats per l'Organització Mundial de la Salut) i això requereix impulsar la mobilitat sostenible.

Desplaçar-se a peu o amb bicicleta és fer-ho sense contaminar i aporta molts beneficis per a la salut de les persones en reduir el risc d'infart, prevenir la diabetis i millorar la salut mental o simplement cremar calories.

L'objectiu inajornable de les ciutats per evitar ser inhabitables és reduir la contaminació provocada en bona part per l'ús dels vehicles privats que, a més a més, contribueixen al canvi climàtic i a elevar la calor extrema que patim a l'estiu.

Cal doncs reorganitzar la mobilitat de la ciutat donant prioritat al vianant, a la bicicleta i al transport públic.

Lamentablement, la primera decisió del nou alcalde i del seu govern ha estat suprimir uns pilons que delimiten uns carrils de bicicleta.

Una resolució presa, segons afirma l'alcalde Josep Maria Vallès, per a garantir el pas dels vehicles d'emergència.

"No pot ser que en les hores punta de congestió els vehicles d'emergència quedin parats en el centre de la ciutat", ha remarcat l'alcalde, "i això ha passat". Vallés ha explicat que la retirada de pilons està recomanada per Protecció Civil i Policia Local.

En el ple, l'alcalde va recórrer a la demagògia de l'alarmisme afirmant "que no podia permetre que algú mori en una ambulància que s'hagi quedat atrapada en un embús".

Una raó de pes però, que se sàpiga, el govern municipal no pensa actuar en altres carrers de la ciutat, alguns sense carrils de bicicleta, on les ambulàncies també estan bloquejades quan es forma un embús.

Per què no reconeix obertament que se suma amb aquesta decisió al nou front comú de les dretes que defensa una autèntica volta al cotxe com a mitjà preferent de mobilitat a la ciutat?

Al meu entendre, la política de mobilitat del govern municipal, des de la premissa de complir amb els objectius de reduir la contaminació causant de morts prematures, ha de garantir que els ciutadans quan es desplacen per la ciutat accedeixin al seu destí en condicions de seguretat, comoditat i igualtat siguin vianants, ciclistes, persones amb mobilitat reduïda, usuaris del transport públic o automobilistes.

L'alcalde hauria de recordar que hi ha un consens europeu que aposta per una mobilitat més sostenible a les ciutats i això implica polítiques que impulsin una mobilitat amb desplaçaments a peu, amb bicicleta o amb el transport públic, i menys automòbils. (1)

Retirar pilons que delimiten els carrils de bicicleta redueix la seguretat d'aquesta modalitat sostenible de mobilitat i li resta possibilitats de ser triada per la ciutadania.

El nostre govern municipal hauria de prendre exemple de les experiències d'altres municipis.

Com a paradigma de la mobilitat amb bicicleta tenim la referència de ciutats com Amsterdam. Però no va anar sempre així: en la dècada de 1980, per a millorar i incrementar l'ús de la bicicleta l'Ajuntament d'Amsterdam va aplicar un pla de revisió dels seus espais de circulació amb una sèrie de mesures que han tingut un efecte molt positiu en l'ús d'aquest mitjà per a desplaçar-se per la ciutat. (2)

A partir d'aquesta referència crec que el govern municipal hauria d'elaborar un pla de desenvolupament de la mobilitat amb bicicleta que apliqui mesures com:
  • Augmentar l'amplària dels vials per a bicicleta, almenys a les rutes més freqüentades.
  • Renovació dels seus paviments, eliminant bons i obstacles per a facilitar el desenvolupament del trànsit i identificar-los de manera més clara, incloent-hi elements de seguretat.
  • Millora del traçat dels carrils per a bicicleta i la seva continuïtat en xarxa evitant els carrils desconnectats.
  • Crear noves rutes, especialment en els barris, com s'està ara fent amb la connexió de la Floresta amb Valldoreix i Sant Cugat amb Rubí.
  • També és necessari millorar la disponibilitat d'aparcaments per a bicicletes en tots els barris de la ciutat.
  • Finalment, crec molt necessari incloure unes accions que fomentin un comportament ciclista respectuós i considerat amb la resta d'usuaris de les vies públiques.


  • Aquest és, al meu entendre, el full de ruta que hauria de seguir el govern de la ciutat i no el rumb contrari que ha pres i, fent-lo, a més, amb males formes.

    AMÉRICO OLOGARAY ORTI és activista d'En Comú Podem

    (1) El propòsit d'impulsar una mobilitat sostenible és millorar la qualitat de l'aire de les ciutats, que és un aspecte fonamental en la vida, la salut i el benestar de tot el món.

    Es calcula que cada any la contaminació atmosfèrica provoca 27.000 morts prematures en tot l'Estat i una despesa pública superior als 38.000 milions d'euros.

    (2) Copenhaguen és també un exemple de com l'aplicació de mesures que reforcen la seguretat del ciclista té un efecte molt positiu en l'ús d'aquest mitjà per a desplaçar-se per la ciutat.



    • Comparteix:

    OPINA

    Identifica't per comentar aquesta notícia.

    Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

    Avís important

    Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

    Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

    No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

    Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.