Què s'hauria de fer per aconseguir pacificar els carrers de Valldoreix?


  • Comparteix:

americo.ologaray

Américo Ologaray

Portaveu de Podem Sant Cugat


Publicat: el 19/feb/22
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

Els veïns i veïnes de Valldoreix estem preocupats, des de fa temps, per la velocitat dels vehicles que circulen pels carrers de l'EMD i existeix una certa unanimitat en què és important evitar que els conductors vagin més de pressa del permès. (1)

La gran majoria dels carrers tenen un únic carril per sentit de circulació i segons les normes de trànsit, els vehicles han de circular amb una velocitat màxima de 30 quilòmetres per hora. Uns carrers, que estan senyalitzats com a passeig ja que es pretén significar el seu ús com a espai destinat prioritàriament a les persones que es desplacen a peu.

La realitat és que la gran majoria dels passeigs tenen unes voreres amb un ample de pas lliure tan reduït que el fa intransitable per a totes les persones. Uns espais estrets i, a més, ocupats per pals de fusta de les instal·lacions de telèfon i llum i suports dels fanals i també pels vehicles que hi estacionen.

Les persones que es desplacen a peu, les que ho han de fer amb cadira de rodes o amb un cotxet d'infants, utilitzen la calçada compartint aquest espai amb els vehicles. És a dir, es troben amb uns carrers amb una única plataforma de calçada i, per tant, el límit de velocitat aplicable és de 20 quilòmetres per hora.

Aquests límits de velocitat establerts per apaivagar la mobilitat a motor, segons les autoritats, redueix un 80% el risc de morir a conseqüència d'un atropellament i redueix els nivells de contaminació ambiental i acústica. (2)

A més, en zones on es barregen les persones i els automòbils, contribueix a una convivència de forma equitativa. "Uns carrers per a la vida", s'emfatitza des de l'ONU.

El govern de l'EMD com va fer l'any 2017 amb la campanya 'Valldoreix Vila Lenta' ara ha col·locat als límits territorials de Valldoreix unes pancartes amb la informació 'Valldoreix 30' i en totes les vies senyalitzacions verticals i horitzontals de limitació de velocitat a 30 i 20 i uns avisadors de velocitat.

Amb aquestes accions apel·len a l'autoresponsabilitat dels conductors i conductores per aconseguir el respecte als senyals de trànsit.

És aquesta la solució per a calmar el trànsit de la vila?

Recordant el que va dir Albert Einstein (3), el govern de l'EMD hauria de tenir en compte que si fan el mateix obtindran el mateix resultat.

Què hauria de fer-se per canviar el comportament dels conductors que no respecten la limitació de la velocitat?

En primer lloc, el president de l'EMD ha de reconèixer que ha estat una decisió nefasta i contraproduent per obtenir que un conductor compleixi amb els límits de la velocitat, el fet d'haver eliminat un "llom d'ase" en el carrer Jacint Verdaguer i un pas elevat en l'avinguda Monmany.

Particularment equivocada haver tret el pas elevat de vianant en l'avinguda Monmany en la intersecció del carrer Brollador.

Moltes són les persones que travessen aquí l'avinguda, en un tram recte que fa pendent, cosa que afavoreix l'augment de la velocitat , el que comporta perill per a la gent.

Els pas de vianants elevats són eficaços com es demostra on existeixen en diferents carrers de la vila i és pertinent estudiar la seva generalització, ja que incrementen notablement la seguretat de les persones que creuen la calçada particularment quan la conducció s'efectua amb una visibilitat reduïda per la foscor o d'enlluernament solar.

Així mateix, caldria instal·lar o construir reductors de la velocitat en tots els vials on no es compleix els límits de velocitat.

La reducció de l'amplada per on ha de circular un vehicle fa que el conductor aixequi el peu de l'accelerador i premi el pedal del fre per disminuir la velocitat.

Una mesura aplicada amb resultat positiu en el passeig de la Guineu, amb la instal·lació de fitons i senyalització horitzontal. Per què no s'ha fet en altres vials de la vila?

Aquesta reducció del vial i fer que tinguin un traçat menys "còmodes", que evitin la tendència a la distracció i a l'augment de la velocitat s'ha d'aplicar a més vials i es pot aconseguir de forma immediata fent que els cotxes ara que es deixen en part aparcat en la vorera ho facin només en la calçada i de pas fem complir el que estableix el Reglament General de Circulació (3).

Per assolir una vila pacificada amb més qualitat de vida és necessari combinar totes les mesures abans esmentades.

Quan falla l'autoresponsabilitat d'algunes persones, el govern de l'EMD no pot limitar-se a la solució, de curta eficàcia, de posar més senyals de trànsit.

AMÉRICO OLOGARAY ORTI és portaveu de Podem Sant Cugat


(1) Segons l'Estudi de Mobilitat Segura i Sostenible del Centre d'Estudi POSA-LI FRE- AXA, el 62% dels conductors consultats està a favor de limitar la velocitat a les ciutats a 30 km/h. Aquesta recerca està ealitzada a la tardor amb entrevistes a més de 4.000 conductors habituals.

(2) Web Revista DGT.

(3) "Si busques resultats diferents no facis sempre el mateix", Albert Einstein.

(4) Segons el Reglament General de Circulació, queda prohibit estacionar sobre les voreres, tampoc en passejos i zones destinades al pas de vianants. És una cosa que s'explica en la secció 2a de les normes especials de parades i estacionaments, específicament en l'apartat 2. I això vol dir que, encara que no hi hagi cap mena de senyalització sobre la prohibició d'aparcar, o un gual -per exemple-, sempre està prohibit aparcar sobre la vorera.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.