Com hem d'interpretar que emigri molta més gent de L'Hospitalet que de Sant Cugat? És evident que en tots dos casos, com en qualsevol altre, hi ha migració forçosa, però quanta? També en tots dos casos hi haurà migracions buscant millores de qualitat de vida, ambients més rurals, i moltes altres que tenen a veure amb altres raons personals, laborals o professionals. A Sant Cugat, per exemple, que acull tantíssimes persones expatriades que treballen a les multinacionals de l'entorn, es podria dir que aquesta xifra de migracions considerant només la població local hauria de ser encara més baixa? No ho sabem.
El que sí que es pot afirmar és que les dades no indiquen que Sant Cugat expulsa més que la resta de municipis comparables. En alguna mesura que desconeixem tots els municipis, Sant Cugat també, expulsen població per raó de renda i aquest és un fenomen molt indesitjable que cal combatre. És més, és intuïtivament probable, i de fet segur que tothom coneix casos, jo també, que a Sant Cugat aquest fenomen sigui més greu, que hi hagi potser més població expulsada per raó de renda que a altres municipis simplement perquè Sant Cugat és molt més valorat i per tant més car. Però igualment, també és segur que té més capacitat de retenció perquè és capaç d'oferir més i millors oportunitats vitals a la seva gent (més formació, més i millor ocupació i, per tant, menys atur i salaris més alts, millor xarxa de protecció social, més habitatge protegit, etc.).
Les conclusions d'aquest article són dues. Primera, el Tripartit fa servir eslògans electoralistes sense fonament (governs "elitistes", "classistes", "expulsa"...). El problema és que a partir d'aquests propugna ni més ni menys que un canvi de model! Una "transformació" que vol que Sant Cugat sigui una ciutat densa, compacta i molt més gran, una ciutat pitjor. Poca broma. Tot plegat quan el que mostren les dades és just el contrari: que el Model Sant Cugat desenvolupat des de finals dels '80 (urbanisme a escala humana i equilibri territorial + cohesió social i impuls cultural + economia potent i diversificada + gestió pública avançada), és capaç d'oferir moltes més oportunitats a la seva gent durant tot el seu cicle vital.
I segona: I tant que sí! Sant Cugat ha d'enfortir les seves polítiques orientades a fer possible la permanència de la seva població al municipi i fins al mandat passat ho havia fet més que la gran majoria de municipis comparables. Malauradament, del govern ERC-PSC-CUP actual no podem dir el mateix.
El Tripartit governa basant-se en diagnòstics molt febles i conseqüentment pren decisions molt equivocades i d'impacte molt negatiu en la qualitat de vida. Per sort, en general, és un govern poc preparat per gestionar i la seva lentitud extrema podria fer que les coses es puguin revertir a partir de 2023. Ara bé, si governen quatre anys més les cicatrius molt em temo que seran ja inesborrables.
CARLES BRUGAROLAS és regidor de Junts per Sant Cugat
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.