'En quines mans tenim la nostra sanitat?'


  • Comparteix:

roser.casamitjana

Roser Casamitjana


Publicat: el 6/mar/21
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

La pregunta no es refereix pas a les 'mans' físiques del personal sanitari, auxiliars, d'infermeria, metges, metgesses i a totes aquelles que es deixen la pell cada dia per aconseguir que la resta tinguem una salut millor. No, ens referim al garbuix d'entitats privades, público-privades, fundacions, consorcis i altres empreses que estan contractades pel Servei Català de Salut per prestar els serveis sanitaris que, en teoria, ell no pot prestar i que estan englobades en el SISCAT (Sistema Integral d'Utilització Pública a Catalunya).

A Catalunya aquesta xarxa és tanT gran i la tenim des de fa tant de temps que ens podem arribar a pensar que tot és el mateix. Però no, només l'ICS (Institut Català de la Salut) és autènticament de gestió pública. Sabem que la sanitat concertada representa el 88 % dels serveis hospitalaris i el 23% de l'atenció primària que rep la població. Estem parlant d'un total de gairebé 600 entitats i duns 100.000 treballadors i treballadores. No cal dir que aquesta diversitat de proveïdors, de convenis, de diferent maneres de fer i de gestionar, complica de forma alarmant el control que pot exercir el Departament de Salut. I això per no parlar de la Salut Mental, on realment la disbauxa és tan gran que resulta poc menys que impossible saber qui és qui.

Pel que fa a Sant Cugat, tota la sanitat "pública" està en mans d’una entitat privada "se sobreentén que amb ànim de lucre" la Mutualitat de Previsió Social i Prima fixa, que tots coneixem com la Mútua de Terrassa. Aquesta empresa no només ofereix serveis sanitaris, també és asseguradora, i té altres negocis que no tenen res a veure amb la salut. En qualsevol cas, és qui te la responsabilitat de cuidar de la nostra salut, tant quan anem al CAP com a l'hospital.

La Mútua té un conveni amb el CatSalut, on s'expliciten els pagaments que s'han d'efectuar per cada acte que es realitzi, els deures i drets de cadascú, les obligacions, i on es detallen les possibles sancions en cas d'incompliment, etc. Però és evident que l'empresa té autonomia de gestió i mentre no hi hagi cap daltabaix l'entesa va funcionant.

No descobrim res si diem que hem sentit moltes queixes de l'atenció de la Mútua i especialment amb la Covid; molts CAP tancats o oberts a mitges, visites telemàtiques, falta d'informació, falta d'especialistes que han estat traslladats als hospitals. En definitiva tot un plegat d’estratègies que allunyen al pacient del seu metge i de l'atenció mèdica més propera. Per no parlar de les llistes d’espera per a proves diagnòstiques, operacions quirúrgiques i visites que es van programar en temps "normals", quan ja eren alarmants, però que ens estan demostrant que tot pot anar a pitjor.

Potser per tot això i molt més, la ciutadania s'ha plantat i exigeix una sanitat 100% PÚBLICA, universal i de qualitat.

ROSER CASAMITJANA és membre de la plataforma Marea Blanca de Sant Cugat



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.