Però hi ha una llosa sobre la disposició del superàvit per part dels propis ajuntaments que l'han generat: la Ley de Estabilidad Presupuestaria y Sostenibilidad Financiera del PP (ley Montoro), basant-se en que els ajuntaments eren grans deutors i provocaven un dèficit general de l'Estat, a posteriori s'ha demostrat que no és pas així, i el govern de l'Estat ha hagut de cercar mecanismes per tal de poder posar a disposició aquests recursos sense caure en qüestions d'inconstitucionalitat ni de vulneració de la llei.
El Reial Decret Llei preveu que les entitats locals que així ho decideixin, és a dir totalment VOLUNTARI, puguin posar a disposició de l'Administració General de l'Estat el saldo del romanent de tresoreria per a despeses generals, i d'aquesta manera poder revertir-ho als propis ajuntaments en forma de crèdit. Òbviament també hi ha aspectes positius en aquest Decret, com ara l'exempció del compliment de la regla de la despesa, un IVA al 0% en despeses de la Covid-19, la possibilitat a acollir-se al crèdit, el retorn amb interessos (en cas de ser positius) si es presten els recursos, donar suport i ser solidari amb d'altres ajuntaments que no poden disposar del superàvit, entre d'altres qüestions. Cal dir però, que la mesura embrionària no respon a un interès del govern de generar ingressos per a l'Estat, dit per la pròpia ministra Maria Jesús Montoro, que no els necessita, sinó per dotar als ajuntaments de recursos per afrontar la pandèmia i no en puguin disposar d'ells, havent 'generat' aquest estalvi. Aquesta proposta però, necessita la majoria de les Corts Generals, no garantida a hores d'ara, i, per tant, entra en una fase de negociació i que es podrà veure alterada i avançar cap al camí final de la derogació o la modificació de la Llei Montoro que en definitiva és el tap, però això portarà mesos de tramitació i debats parlamentaris.
Veient les magnituds de les xifres de Sant Cugat i que el govern actual ha tingut l'habilitat d'anar exhaurint el superàvit, utilitzar-ho majoritàriament per afrontar les despeses de la crisi sanitària, i malgrat que pot haver-hi divergències d'opinions respecte a la proposta de l'Estat, el govern municipal de Sant Cugat no considera viable comprometre el romanent de tresoreria a l'Estat, i des del PSC considerem que tampoc ha de servir com a arma llancívola per desgastar políticament, ni barrejar-ho amb d'altres qüestions que no siguin purament les econòmiques. No es tracta d'un debat ideològic, ni d'una qüestió opressora, ni de 'robar' res, es tracta de trobar alguna manera per poder finançar els ajuntaments. Siguem pràctics i raonables.
PERE SOLER és el tinent d'alcaldia de Presidència, Hisenda, Serveis Urbans, Mobilitat i Seguretat i portaveu del grup municipal del PSC
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.