En bona part del debat ha planat què és el que s'hauria de fer a l'avinguda de Cerdanyola. Un debat encès i amb posicions preconcebudes sobre si s'ha de vianantitzar (conversió en zona de vianants, per dir-ho correcte), deixar-ho com està o cercar fórmules mixtes.
Creiem que aquesta decisió, sigui quina sigui, s'ha de prendre d'una forma democràtica per part dels veïns del barri. Per prendre decisions cal tenir totes les informacions, els exemples i els aspectes positius i negatius. A Sant Cugat no hem fet consultes ciutadanes (més enllà dels pressupostos participatius) encara i sobre el tema de l'article el govern municipal va fer una enquesta i una part del comerç del barri va recollir signatures.
Però abans de tot plegat (abans d'una consulta ciutadana), crec que cal que abordem temes claus i que enquadren la situació en el conjunt de millora del barri:
- El barri del Monestir és una de les zones (o la zona) amb un dèficit més gran d'aparcaments de Sant Cugat. Aparcar esdevé impossible en determinades hores. Cal un pla d'aparcaments que contempli noves places així com la reserva d'aparcaments per a veïns (zona verda) i zones d'estacionament gratuït limitat que afavoreixin la compra.
- L'avinguda de Cerdanyola ha de millorar aspectes estructurals com el clavegueram d'aigües pluvials o les pudors dels contenidors. No es veu, però el que està sota del carrer també existeix.
- Com fer un barri més amable al caminant i a les bicicletes (carrils segregats) i reduir la contaminació, però tenint en compte que els cotxes hi són i a l'avinguda de Cerdanyola existeixen aparcaments.
- La qualitat de l'espai i del mobiliari urbà, així com de l'arbrat, no és l'adequada i entenem que és pateix un greuge comparatiu. És una reforma és necessària.
- Necessitem un pla de revitalització del comerç de l'avinguda de Cerdanyola. En els darrers mesos hem vist una mortalitat comercial important. Cal apostar per l'associacionisme comercial, majors activitats i convenis amb els aparcaments propers que permetin la compra de gran volum atesa la dificultat d'aparcament. Cal tenir present que el sistema, majoritàriament, es fomenta en el principi comercial de la proximitat.
- Una millor regulació horària i d'aparcament de la càrrega i descàrrega és necessària, així com una revisió i millora de l'estacionament reservat a persones amb discapacitats.
- L'avinguda de Cerdanyola té diferents realitats, essent el passeig Torreblanca un espai de divisió entre usos comercials i possible flux de transport públic
- Tant les activitats del Xalet Negre com les necessitats de nous equipaments o les activitats municipals de lleure, cultura i promoció són necessàries per revitalitzar el barri.
En e l debat sobre la quin grau de vianantització (o no), creiem que s'ha de fer des del possibilisme i la responsabilitat. El possibilisme entès des del convenciment que sense un gran grau de majories i la seva participació en la presa de decisions no es poden realitzar accions. La responsabilitat entesa sobre la base que l'actualització dels serveis i espai públic és necessària, però ha de resoldre alguns dels dubtes que es plantegen i que, com exemples, he apuntat anteriorment.
La ciutadania del barri del Monestir ha de decidir, i no solament dir 'sí' o 'no' a una pregunta, han de participar (com ho han fet en el procés de participació d'estratègies urbanes) en la seva definició, univers i requeriments previs informatius de la consulta popular.
FERRAN VILLASEÑOR és regidor d'ERC-MES i president del consell de barri Centre-Est
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.