Relació família-educació en els moments que vivim: el meu punt de vista com a regidora d'Educació
"Les famílies han de viure en positiu i amb tranquil·litat l'escolarització dels seus fills i filles, ja que són el bé més preuat"
Pilar Gorina
Publicat: el 10/gen/21
Els experts |
És evident que la societat ha canviat en les darreres dècades i, per tant, les famílies també. Hem passat d'estructures molt rígides, autoritàries i uniformes a estructures molt diverses, obertes i democràtiques. Aquests canvis interessants i positius a la vegada ens fan reaprendre i cercar seguretats, ja que les famílies avui prenen moltes més decisions en un món que, a la vegada, és més canviant.
La família és el primer espai educatiu i socialitzador en què es troba l'infant i, poc a poc, a mida que aquest va arribant a l'adolescència són altres espais els que aniran influint en el/la jove. L'escola actua a la vegada que la família per fer aquesta tasca i la seva influència és fonamental. L'espai no lectiu mereix també una bona reflexió per la importància en el creixement de l'infant i per les desigualtats d'oportunitats en accedir-hi per diversos motius, especialment econòmics i culturals. Recordem que aquest procés és un aprenentatge de vida.
L'escola d'avui és un espai participatiu, on les famílies tenen un paper incondicional i important, la interacció entre els membres de la comunitat educativa fa que l'educació tingui més sentit per a l'infant.
Per això crec que hi ha moments clau, on la família ha de trobar una seguretat molt gran en l'escola per poder acompanyar l'infant. Per a mi aquests moments són: la primera rebuda a l'OME (Oficina Municipal d'Escolarització) o a l'escola, la jornada de portes obertes, el contacte amb la direcció del centre, la reunió de nivell, les entrevistes... La família ha de sentir-se acollida i ha de confiar en l'escola i en els i les professionals. L'escola ha de saber connectar transmetent un acolliment que farà que juntes siguin una referència per a l'infant. Compartir complicitats és un repte.
Les famílies, organitzades en AFA, aporten un plus de compromís amb el centre educatiu, on la relació que s'estableix és de respecte i implicació. La formació de les famílies i l'intercanvi de neguits són elements per viure l'evolució dels fills i filles d'una manera més acompanyada.
Les famílies han de viure en positiu i amb tranquil·litat l'escolarització dels seus fills i filles, ja que són el bé més preuat. Així mateix l'escola i l'administració han de vetllar per la dignitat d'un infant que, per ell mateix, no pot sortir-se'n si està en situacions adverses o si no respecten la seva dignitat. Per això el 'feedback' i la intervenció d'altres professionals es fa necessària en alguns casos.
Aquests mesos hem vist que la família és encara més important en una situació de tancament escolar i d'un seguiment en línia. I aquí ens correspon ajudar aquelles famílies amb menys recursos culturals, econòmics, tecnològics, habilitats per un paper més actiu amb els infants o altres dificultats. És motiu per estar més units/des que mai, ser solidaris/àries, ser facilitadors/es.
Des de l'Ajuntament tenim la certesa que les famílies poden estar tranquil·les, que tenim uns centres educatius de gran qualitat i que tot allò en que puguem fer suport a la seva tasca i sigui possible ens tindran al seu costat.
PILAR GORINA és regidora d'Educació