Blanca Guilera és una creadora de contingut especialitzada en divulgació en història i història de l’art. De fet, la seva feina li ha valgut recentment el Premi TikTok 2024 Referent en Divulgació i Cultura. Actualment, acumula 104.000 seguidors a Instagram i gairebé frega el milió a TikTok. També ha escrit un llibre, ‘Lo que los libros de historia del arte no quieren que sepas. Salseos artísticos y más’ (Random Cómic) i s’ha llançat al món del pòdcast. En una conversa al magazín ‘Connectats’ de Ràdio Sant Cugat, Guilera, tot i la seva joventut, fa balanç de la seva trajectòria com a creadora de contingut, recorda com es va despertar el seu interès per la història de l’art i debat al voltant de la importància de contextualitzar l’artista amb l’obra.
ESCOLTA-HO
Com comences a parlar d'història de l'art a les xarxes? No et sabria dir el moment exacte, perquè quan anava a l'escola odiava l'assignatura d'Història de l'Art, però de cop i volta hi va haver una professora que em va agradar molt i allà em va començar a cridar l'atenció. Tot va ser molt orgànic perquè, com que em va començar a interessar, anava aprenent coses que després explicava als meus amics. Vaig començar a les xarxes per casualitat i d'una manera molt natural.
A què et refereixes amb "natural"? De petita jo ja feia vídeos explicant coses com, per exemple, què havia fet durant el dia, pensa que era una nena de 8 anys. Com els meus pares no em deixaven tenir xarxes públiques fins als 18, no podia penjar res, i quan vaig fer els 18 anys poc després vaig penjar un vídeo cantant. A poc a poc vaig passar de fer vídeos cantant, a fer vídeos parlant a càmera. Però amb la universitat ho vaig haver de deixar i més tard ho vaig reprendre. Així que és complicat dir-te 'vaig començar aquest dia en concret' perquè no hi ha una data en especial.
Deies abans que no t'havia interessat la història de l'art fins que no vas arribar al Batxillerat, després has estudiat alguna cosa més sobre aquest tema? Jo he fet Comunicació Audiovisual, perquè per dos anys que em va interessar la història de l'art, tampoc era una cosa com per fer una carrera. Això sí, mentrestant em vaig anar formant, en aquest cas m'anava formant en història de la moda, perquè volia fer el vestuari de ficcions, sèries, cinema i coses així... I després vaig veure també que podia fer formacions d'Història de l'Art, de Mitologia i a poc a poc vaig anar aprenent cosetes.
Per qui no et conegui, als teus vídeos no només parles d'història de l'art i d'història en general, sinó que també parles de personatges històrics i de curiositats. Com et documentes? Per començar, soc molt xafardera. M'encanta descobrir coses així com petites curiositats i anècdotes. Una vegada comences a informar-te, una cosa et porta a l'altra. Potser al principi no saps per on començar, però de cop i volta et parlen d'un personatge i comences a investigar i a estirar el fil... Com més aprens, més t'adones de les poques coses que saps i encara tens més i més ganes d'aprendre.
També has publicat un llibre, 'Lo que los libros de historia del arte no quieren que sepas', com et va arribar aquesta proposta i com ha estat la feina d'escriure'l? La meva parella té estudis de l'àmbit de l'edició i em va dir que, aprofitant que estava a les xarxes socials, també podia fer un llibre. En un primer moment vaig pensar que era una proposta ben sonada, però tenia raó. Vam començar elaborant una mena de dossier de venda, una portada i vaig escriure un primer capítol. Ho vam començar a moure per si a algú li interessava, però al principi no rebíem massa resposta. Alhora, les editorials em feien les seves propostes de llibres, però no em sentia preparada per les coses que em demanaven ni em sentia identificada. Llavors, jo els contestava amb la meva proposta de llibre.
Al principi no va agradar massa fins que un dia, una persona ens va donar llum verda i em vaig posar a escriure. En el procés de documentació, el que a mi em va millor és llegir revistes i articles, de vegades un llibre conté una informació massa àmplia i jo el que necessito és informació molt concreta d'un tema concret.
A banda del llibre, també t'has endinsat en el món del pòdcast. Explica'ns una mica en què consisteixen i perquè s'allunyen del contingut que fas a les xarxes socials? El pòdcast, en realitat, són petites curiositats de l'actualitat, però que moltes vegades tenen una raó històrica o hi ha una raó de fa molts anys, com per exemple, per què mengem crispetes al cinema? Per què el símbol de les barberies és blau, blanc i vermell? I coses així. També m'interessa el 'true crime', però aquí vaig haver de resumir i concentrar-me en un tipus de contingut. Però sí, també m'interessa molt la psicologia, sobretot en aquelles persones que no tenen aquest punt d'empatia que penso que és tan humana.
Una de les teves seccions estrella a TikTok és la de 'Cancel·lant personatges històrics'. Quina de les històries que has explicat és la teva preferida? Crec que la de Mozart. A la secció el que intento és contextualitzar; no cancel·lar, és a dir, per entendre un artista, una figura històrica o un músic, moltes vegades no s'explica la seva part fosca i crec que és realment necessari per entendre l'obra. Jo sempre poso l'exemple de Picasso. Picasso era un maltractador i un masclista, i va fer una sèrie de pintures de dones plorant, perquè era l'únic tipus de dones que coneixia, dones tristes. Aleshores, si expliques aquesta història sense explicar com era Picasso, no entendràs aquesta sèrie de quadres. I de Mozart, tampoc és que sigui un personatge molt cancel·lable, l'única cosa que se li pot retreure és que intentava lligar amb la seva cosina, que en aquella època no era una cosa estranya, però és que ho feia amb acudits i jocs de paraules relacionats amb els pets, la caca i el cul.
Al gener vas guanyar el Premi TikTok 2024 Referent en Divulgació i Cultura. Què se sent quan reps un reconeixement tan important com aquest? És molt especial i molt bonic, i sobretot penso que reconeix que a la gent li agrada la història i la cultura, especialment a les noves generacions, que tenim aquesta imatge com que passem de tot, que no ens ve de gust estudiar, i sí que ens ve de gust aprendre, però simplement hem d'adaptar aquests aprenentatges o aquestes històries a la forma que tenim de comunicar ara.
Què creus que és el que et fa una referent de la divulgació cultural, o què t'han dit que et fa una referent d'aquest àmbit? Doncs no ho sé, imagino que a l'hora de fer contingut, i m'incloc en aquesta explicació, és que sempre t'ha d'agradar allò de què estàs parlant. Canvia molt quan una cosa te l'explica una persona a qui l'interessa el tema, et transmet aquesta passió i et comença a agradar. Jo gaudeixo molt fent el que faig.
Com et veus en un futur a les xarxes socials? Em fa moltíssima angoixa parlar del futur, així que faré el que pugui, perquè fer això és un privilegi, però també intentaré fer el que em faci feliç.
DECLARACIONS
Blanca Guilera
A la secció 'Cancel·lant personatges històrics' el que intento és contextualitzar; no cancel·lar, és a dir, per entendre un artista, una figura històrica o un músic, moltes vegades no s'explica la seva part fosca i crec que és realment necessari per entendre l'obra. Jo sempre poso l'exemple de Picasso.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.