Foment vol reduir el soroll del pas del TGV d'ample europeu amb un estudi del 2000
Publicat el 5/nov/07 per Anna Bernadó
L'Ajuntament ha demanat al Ministeri de Foment que soterri la línia del TGV de mercaderies d'amplada europea que passarà per Sant Cugat. El consistori replica així el projecte de Foment per reduir l'impacte sonor de les futures vies al pas per Coll Favà, ja que es basa en un estudi d'impacte acústic de fa set anys.
El govern espanyol va licitar al setembre la primera fase de les obres per adaptar a l'amplada europea la línia del TGV per a mercaderies que passa per Sant Cugat. El projecte, que té una durada prevista de tres anys, permetrà que circulin per aquest ramal trens internacionals cap a la frontera amb França, evitant el pas pels túnels urbans de Barcelona. Ara el Ministeri ha presentat l'estudi amb unes mesures contra la contaminació acústica al pas del trens per Sant Cugat.
L'Ajuntament considera que les propostes contra el soroll no són les adequades. El consistori ha presentat un recurs al projecte perquè l'estudi d'impacte acústic en què es basa el Ministeri és del 2000.
Escoltem el cap de gestió de Territori de l'Ajuntament, Joan Jordani.
Joan Jordani
Tot l'estudi està fet amb una base cartogràfica antiquada. S'han construït nous barris i no es correspon al municipi actual.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
L'alcalde, Lluís Recoder ha rebut amb sorpresa l'informe presentat pel Ministeri i el valora així.
Lluís Recoder
És una mica sorprenent que la feina es faci d'aquesta manera. Si tot es fa d'aquesta manera podem entendre algunes de les coses que estan passant en aquest moment.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
En concret, l'estudi preveu posar pantalles acústiques per evitar el soroll al nord de la línia ferroviària, on hi ha el Centre d'Alt Rendiment (CAR) i l'escola Viaró. En canvi, no preveu pantalles al sud de les vies, on hi ha el nucli urbà de Coll Favà.
Per aquest motiu, la demanda del consistori és que Foment soterri les vies del TGV de mercaderies al seu pas per Sant Cugat. Una altra possibilitat seria que una part estés soterrada i l'altra amb falsos túnels. Ho explica Jordani.
Joan Jordani
Es proposa un esquema en què el 80% del traçat aniria soterrat i en alguns punts es col·locarien pantalles acústiques.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
L'Ajuntament exigeix al Ministeri de Foment que repeteixi l'estudi i refaci el projecte ja que no respon a les necessitats actuals de Sant Cugat. Mentre que al 2000 l'estudi parlava que les vies passaven per 'la perifèria de la ciutat', actualment el consistori considera que la línia ferroviària passa pel 'nucli urbà'.