Gestionar el caos dels altres: així treballen dues organitzadores professionals de Sant Cugat

Des de fa cinc anys Maria González i Mónica Reiz compaginen les seves feines amb el projecte personal Spazio Ordenado


  • Comparteix:

Marie Kondo es va fer mundialment coneguda quan l'any 2011 va publicar 'La màgia de l'ordre'. En aquest llibre, que va ser tot un èxit de vendes, Kondo compartia el seu mètode per tenir-ho tot endreçat. La japonesa no només va aconseguir que milions de persones comencessin a plegar samarretes i pantalons en forma de rotlle, sinó que va obrir la porta a la professionalització del fet de ser endreçat. Precisament això és el que van fer Maria González i Mónica Reiz, dues santcugatenques que es van conèixer mentre es formaven com a organitzadores professionals i juntes, ara fa cinc anys, van crear Spazio Ordenado.


De ser un hobby a ser una feina

Deia el filòsof xinès Confuci que ''si tries una feina que t'agrada no hauràs de treballar ni un dia de la teva vida'' i en el cas de Maria i Mónica és ben cert. ''Endreçar és un hobby que he convertit en professió'', explica Maria. ''Em vaig preguntar a mi mateixa què sabia fer bé i alhora preguntava al meu entorn en què creien que era bona. Tothom em deia que endreçant'', afegeix Mónica. A Spazio Ordenado es dediquen a gestionar el caos dels altres. El seu catàleg de serveis és ampli. Des d'endreçar armaris, cuines i dormitoris a gestionar mudances. També ofereixen un servei molt especial, el de fer-se càrrec d'objectes i records de persones difuntes.

Per exercir aquest ofici totes dues han passat per La Escuela del Orden, el centre en el qual es van treure la certificació d'Organitzadores Professionals. ''Vaig conèixer la Maria en unes pràctiques i ens vam adonar que treballàvem molt bé juntes'', recorda Mònica. Per a Maria, la feina que fa a Spazio Ordenado seria impossible si no fos al costat de la seva companya. ''A vegades endreçar és una tasca feixuga, i on no arribo jo arriba ella, i a l'inrevés. Al final sempre ens en sortim'', apunta la santcugatenca. Maria i Mónica compaginen el aquest projecte professional personal amb la seva feina.

Tenir-ho tot endreçat per sentir-se millor

El que més demanden els seus clients és posar ordre a armaris i cuines, dos espais que es fan servir molt en el dia a dia i on, sovint, tot està fet un desgavell. Per aquestes dues expertes la clau de l'ordre és ''saber despendre's de les coses'', això sí, remarquen que no obliguen a ningú a llençar res. ''Les persones ens aferrem molt a les coses i sembla que t'ho hagis de quedar tot quan en realitat un només necessita el bàsic per anar vestida en el dia a dia i alguna peça per alguna ocasió especial'', comenta Maria. ''El que nosaltres volem és que la gent es quedi amb allò que veritablement vol i necessita'', confirma Mónica.

Diversos estudis apunten que l'ordre i l'organització redueixen els nivells d'estrès, milloren la productivitat i afavoreixen el benestar emocional. Un article de la Universitat de Califòrnia, de fet, ja suggeria l'any 2012 que el desordre a casa o a la feina generava estrès i ansietat. Tan desencaminades no aniran aquestes investigacions quan Maria i Mónica són les primeres que s'adonen que la seva feina d'endreça va molt més enllà de l'organització. ''Per a mi, el millor d'aquesta feina és poder ajudar. He vist clients que una vegada hem acabat han plorat d'emoció i això no té preu'', diu Mónica visiblement impressionada.

Començar per petites coses

Les xarxes socials van plenes de consells, fotos i vídeos d'espais, armaris i trasters que abans eren una olla de grills i que després d'una bona feina d'ordre són dignes de sortir en una revista de decoració i, ademetem-ho, fan certa enveja. És per això que no podíem acomiadar-nos de Maria i Mónica sense que abans ens donéssin un consell per a totes aquelles persones a qui se'ls fa una muntanya posar-se a endreçar. ''Si ordenar se't fa molt feixuc no comencis per l'armari, perquè com treguis tota la roba, la posis sobre el llit i no sàpigues per on començar t'aclapararàs. Has de començar per coses petites. Un calaix, el moble del rebedor, la bossa de mà... I anar fent mica en mica'', aconsella Mónica.


M. González i M. Reiz

Les persones ens aferrem molt a les coses i ens costa molt desprendre'ns perquè tenen un valor sentimental / Comença amb petites coses, comença amb un calaix petit, comença amb un moble del rebedor, amb petites coses i que tu vegis.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.