Bikevidrera, pendent que el TSJC autoritzi la bicicletada reivindicativa de diumenge

La intenció de l'associació és mantenir la manifestació


  • Comparteix:

Imatge d'arxiu dels Túnels de Vallvidrera / Foto: Túnels de Vallvidrera

Imatge d'arxiu dels Túnels de Vallvidrera / Foto: Túnels de Vallvidrera

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha d'autoritzar abans de dissabte la bicicletada que la plataforma Bikevidrera vol fer als Túnels de Vallvidrera aquest diumenge per reclamar un projecte per fer pedalable aquesta via. Aquest és el cinquè any consecutiu que la plataforma convoca la manifestació, però la primera vegada que demana el permís per fer-ho, que va ser denegat. Aquest dijous s'ha celebrat la vista oral del recurs presentat per l'entitat. La intenció dels organitzadors és mantenir la convocatòria, encara que admeten que 'caldrà conèixer l'abast de la sentència'.

En la vista d'aquest dijous, el membre de la plataforma Yago Raventós ha manifestat que l'advocat de la Generalitat "ha fet arguments estrambòtics, com que era tant perillós com transitar per una central nuclear" o "què passaria si hi hagués un terratremol o un atac terrorista. Un altre membre de l'entitat Marc Beltran exposa que "estan fent dramatisme, pretenen que defensen la nostra seguretat" amb arguments que considera falsos.

Després de les multes valorades en 2.600 euros que els van posar a la manifestació de l'any passat, enguany des de la plataforma van decidir demanar el permís per reivindicar-se. El permís per travessar el túnel en bicicleta va ser denegat i, per això, van dur-lo en recurs en contenciós administratiu.

Els promotors al·leguen que cal respectar el dret de manifestació, i que la mobilització té sentit justament fer-la a la C-16, la via els túnels auxiliars de la qual servirien per fer un carril bici. A més, recorden que els diumenges al matí i migdia no hi ha gaire trànsit i que aquest es podria desviar per una carretera local o per les autovies que circumden Barcelona. A més, els usuaris s'han compromès a que si han de passar per allà vehicles d'emergències, pararien la mobilització, s'apartarien i deixarien passar.

Els arguments de la Generalitat

La convocatòria calculava l'assistència d'unes 300 persones, entre les 11h i les 11.45 hores del diumenge, sortint de la plaça Borràs, a la boca sud del túnel, anar fins a la boca nord i tornar a la plaça Borràs. El trànsit es tallaria entre la Via Augusta i el peatge de Vallvidrera, perquè els conductors puguin fer el trajecte alternatiu per la carretera BV-1462.

La Generalitat i la fiscalia al·leguen que el desplaçament de la mobilització a la carretera local és proporcionat i raonable per no afectar de forma important la connexió per via ràpida entre el Vallès Occidental i la capital catalana. També han recordat que les bicicletes no poden passar de forma ordinària per aquesta via d'alta capacitat i han recordat que el dret de manifestació es pot restringir. De fet, l'advocat ha posat d’exemple una mobilització contra les centrals nuclears, que no es poden fer dins del perímetre de seguretat de les plantes energètiques. També ha plantejat la hipòtesi que hi hagi un atemptat terrorista, un terratrèmol o un accident greu que obligui a connectar de forma ràpida Barcelona amb les comarques del Vallès Occidental, el Bages o el Berguedà.

L'advocat de l'associació ha recordat que cada matí i vespre laborables hi ha cues que col·lapsen el túnel i també afecten els vehicles d'emergències, que la via té peatge i per tant només hi passen els vehicles que volen i que altres mobilitzacions han incomplert les normes habituals de les vies, com la plantada de centenars de taxis als carrers del centre de Barcelona.

La magistrada presidenta ha plantejat a les parts la possibilitat d'anul·lar la resolució d'Interior perquè es va emetre fora de termini, però l'advocat dels ciclistes ha demanat que entri en el fons de l'assumpte perquè la qüestió no es quedi en un "buit legal" que també dubta de si permetria fer la manifestació de diumenge.

Sis anys de lluita

Dos anys després de començar les seves reivindicacions, la plataforma ciutadana BikeVidrera va presentar als pressupostos participatius de Barcelona de 2020 un projecte per fer pedalables els Túnels de Vallvidrera. La proposta consistia a aprofitar el vial de serveis dels Túnels de Vallvidrera, que ara mateix està tapiat a la banda de Sarrià, però té sortida a les Planes, per connectar ràpidament els dos costats de la serra, escurçant considerablement el trajecte entre Barcelona i Sant Cugat en bicicleta.

Segons la plataforma, amb aquest projecte, els 45 minuts que actualment es triguen a travessar Collserola per la Rabassada amb bicicleta, es podrien reduir a 14. Concretament, BikeVidrera assegura que els 75 minuts que dura actualment el trajecte en bicicleta des de Sant Cugat a Barcelona es veurien reduïts a 25.

Després de moltes accions reivindicatives, la Generalitat es va comprometre, a finals de 2022, a realitzar aquest estudi de viablitat, pressupostat amb 60.000 euros, per determinar si el projecte seria factible o no. No obstant això, el passat mes d'abril, el departament de Territori va anunciar una pròrroga d'11 mesos en la redacció de l'estudi de viablilitat del projecte.




Yago Raventós

L'advocat de la Generalitat ha fet arguments estrambòtics que era tant perillós com transitar per una central nuclear i què passaria si hi hagués un terratremol o un atac terrorista.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.