Així regulen els instituts santcugatencs l'ús del mòbil a les aules
La gran majoria ja apliquen una normativa restrictiva abans que Educació obligui a una normativa comuna per al curs 2024-25
Imatge de dos joves amb el seu mòbil / Foto: Cugat Mèdia
SocietatPublicat el 17/abril per Biel Ibáñez
L'ús del mòbil a les aules de primària, de secundària i batxillerat es veurà més restringit a partir del setembre, amb l'inici del curs 24/25, arran de l'aplicació de noves limitacions a les Normes d'Organització i Funcionament de Centre (NOFC) del departament d'Educació. Malgrat que a infantil i primària quedarà totalment prohibit l'ús de mòbils, als instituts només es permetrà treballar amb ells en casos especials i amb finalitats educatives. Cugat Mèdia ha preguntat als 19 instituts de Sant Cugat, públics, concertats i privats, quina és la seva normativa actual per saber com l'hauran de modificar. La majoria, ja des d'aquest curs, estan aplicant una normativa més restrictiva i, per tant, el canvi es notarà menys.
Els instituts de la ciutat que conformen el teixit d'ESO i Batxillerat de la ciutat ja compten amb restriccions als centres i polítiques de sancions als alumnes que en facin un ús indegut en cas que sí es permeti l'entrada de mòbils. El febrer de 2023 Cugat Mèdia ja va preguntar als centres quina era la seva política amb l'ús dels mòbils, i en molts casos era més laxa que no pas ara. Un any després ho hem tornat a preguntar, i aquest ha sigut el resultat:
Què en pensa cada centre?
"No es tracta d'una gestió fàcil perquè li he de treure (a l'alumne) allò més apreciat que té, i comporta una discussió", assegura Miquel Rocasalbas, director de l'institut Arnau Cadell. És per això que precisament no opten per requisar els aparells. "Alumne-mòbil són inseparables", però sí que es pren nota i s'expulsa un dia a qui s'enxampi utilitzant el mòbil en horari lectiu. Per tant, diuen que les incidències per l'ús de mòbils al seu centre són "hiperanecdòtiques".
L'institut Leonardo Da Vinci tampoc demana que els mòbils es guardin sota custòdia del professorat, sinó que l'alumne en sigui responsable de guardar-lo a la seva motxilla o en algun altre lloc personal sempre que no sigui visible: "La norma és que nosaltres no el puguem veure", explica Isabel De la Fuente, directora del centre. En la mateixa línia es troba l'Angeleta Ferrer. El seu director, Antonio Garcia, que diu que "no requisem el mòbil, ja que és un objecte personal", però sí que sancionen lleument si en fan un ús inadequat.
Tornen a jugar al pati
De fet, gràcies al fet que no es pugui utilitzar el mòbil "hem recuperat el joc al pati", afirma la directora del Leonardo, i ho exemplifica amb el fet que han creat una lliga d'escacs i de diferents esports de pilota a l'hora de l'esbarjo. Aquest fet és en el que coincideixen tots els instituts, que no permeten l'ús del mòbil al pati o al menjador, malgrat que siguin espais fora de l'aula. L'única excepció, ara mateix, és el Pla Farreras, que sí que ho permet.Imatge de l'Escola Thau, on els mòbils es guarden en armaris mentre duren les classes / Foto: Cedida pel Thau
Caixes o armaris tancats amb clau
Si mentre alguns centres deixen sota la responsabilitat dels alumnes els mòbils, o bé no volen requisar-los, cada vegada és més habitual veure en instituts com els estudiants deixen els seus mòbils en caixes o armaris a la sala de professors, i aquests queden tancats amb clau fins que acaben les classes. Centres com el Thau, Tretzevents, l'European International School o el Creanova, opten per utilitzar aquest mètode.Hi ha centres, però, que no es volen encasellar en l'etiqueta que són els que requisen els mòbils. És el cas del Thau, que segons la seva directora, Mònica Santamaria: "No els requisem, els fem guardar". Malgrat això, hi ha alumnes que pretenen saltar-se aquest pas, i "si algú intenta fer trampa, no pot". És per això que les polítiques de sanció en cas d'enxampar alumnes amb el mòbil, o que no l'hagin guardat si tocava, són diferents segons el centre. La majoria opten per treure el mòbil a l'alumne i retornar-lo al final de la jornada escolar, com el Leonardo Da Vinci; que el vinguin a buscar les famílies, en el cas del Creanova o el Thau; o bé fins a un altre dia -o fins i tot una setmana-, com fan l'Àgora o a La Farga.
DECLARACIONS
Isabel de la Fuente, directora del Leonardo Da Vin
El fet de tenir armariets i lliurar-los tenint un institut tant gran com aquest, doncs perds molt de temps. Perquè si arribessin al matí i nosaltres els haguéssim de confiscar i tenir-ne nosaltres la custòdia és bastant absurd. Nosaltres només ens els quedem en el cas que incompleixin la norma. Llavors és la responsabilitat, ells el porten al centre per si després el necessiten, però l'han de tenir apagat i guardat.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Isabel de la Fuente
L'hora del pati creiem en la importància de la socialització, de que recuperin el pati de sempre. El pati jugant, fent esport, gaudint d'una bona conversa i estant al seu aire. Així que els hem prohibit el mòbil perquè sinó moltes vegades era tant absurd com estar costat per costat jugant cadascú a la seva.
Your browser doesn’t support HTML5 audio