
Alumnes a l'entrada d'una escola / Foto: ACN (Salvador Miret)
ESPECIAL PREINSCRIPCIONS 2022-2023 A CUGAT MÈDIA
Escola tradicional? Per projectes?. Sovint són les preguntes que les famílies es fan quan han d'escollir a quina escola volen portar els seus fills. Però no tot es redueix a aquests dos enfocaments. Freqüentment, pares i mares (sobretot primerencs) tenen idees "preconcebudes" i, a vegades equivocades, sobre les diferents metodologies que hi ha actualment en l'educació, com explica Jordi González, cap d'Estudis de l'escola pública Ciutat d'Alba. "Bàsicament, les principals preguntes que ens trobem per part de les famílies és de tipus logístic i funcional -volen saber horaris, per exemple- i si tenim una metodologia molt oberta o molt sistemàtica", apunta González. "Nosaltres el que diem és que tots i tothom som escola. Som una escola molt inclusiva on tothom té cabuda i, d'altra banda, el 'tot' el que vol dir és que ho aprofitem tot, no ens tanquem a res", afegeix. De fet, el Ciutat d'Alba aposta per una metodologia "competencial" que es desenvolupa amb activitats "més globals i obertes", barrejades amb altres "més tradicionals". De fet, González explica que no "renunciem a fer exàmens, posar deures o fer dictats a partir de certa edat", per exemple. Són activitats que "ben enfocades" està bé aplicar-les, també, defensa González.
De fet, el cas del Ciutat d'Alba seria similar al de la majoria de les escoles de Sant Cugat que combinen diverses línies i tècniques amb l'objectiu d'enfortir no només els aprenentatges, sinó també els aspectes emocionals.
És el cas de l'escola Joan Maragall, la primera escola pública de Sant Cugat (inaugurada durant la Segona República), que en l'actualitat el seu projecte educatiu pivota en tres potes fonamentals: el treball per projectes, el treball sistemàtic i el treball cooperatiu. La seva directora, Alícia Arcalís, explica a Cugat Mèdia que tots tres són igual d'importants per a ells perquè es complementen perquè la criatura "evolucioni de diferents maneres". "Durant una època semblava que tot havia de ser treball per projectes, tot molt globalitzat, i al Maragall sempre hem considerat que necessitem també el treball sistemàtic", explica Arcalís, que afegeix que "hi ha bases de l'aprenentatge que s'han de donar sí o sí".

Una alumna de l'escola Joan Maragall a l'aula de ciència / Foto: AFA escola Joan Maragall

Alumnes de secundària de l'escola Thau / Foto: Cedida per l'escola
La filosofia de l'escola pública Collserola és similar. "El respecte al ritme de cada infant" és important al centre. "A l'escola Collserola apostem per un aprenentatge on donem molt valor a l'activitat cognitiva i a pensar en comunitat" explica Maria Balsach, cap d'Estudis, que afegeix que "el treball per projectes d'investigació l'entenem com una filosofia d'escola, on tot el que al centre es fa, es treballa amb un sentit. Al Collserola ajudem als infants a veure el món des d'una mirada crítica, a argumentar les seves pròpies idees, a debatre, a conversar sobre els seus coneixements previs, a treballar en equip", puntualitza, amb l'objectiu de formar ciutadans crítics i amb visió de futur. Fins i tot l'avaluació forma part del procés d'aprenentatge dels infants perquè consideren que "és una eina per aprendre i per pensar en tot allò que fan, com ho fan i amb què i com ho poden millorar", explica.

Alumnes de l'escola Collserola / Foto: Cedida per l'escola

Alumnes de l'escola Santa Isabel / Foto: Cedida per l'escola
L'anglès és important a totes les escoles i en menor o major grau li dediquen el seu temps, ja que, a més, és una de les preguntes habituals de les famílies durant les jornades de portes obertes. Però on l'anglès és fonamental és a l'escola privada European International School of Barcelona. La seva directora, Esther Herranz, explica que el seu projecte educatiu "s'inicia a l'etapa de 'nursery' (amb nou mesos) i es consolida al batxillerat". "Seguim el 'Cambridge International Foundation and Primary Programme' per Infantil i Primària, i el 'Cambridge International Lower Secondary' en els primers anys de secundària", explica Herranz, que afegeix que "al final de la secundària realitzem els exàmens IGCSE's". "És en la darrera etapa quan l'alumnat decideix cursar algun dels tres batxillerats que ofereix l'escola: el Nacional, l'American High School Diploma o els International A-levels", desenvolupa la directora. Herranz explica que en tots els nivells, el centre compta amb un gabinet psicopedagògic que acompanya els estudiants i a les seves famílies i assessora el professorat "assegurant-se que cada alumne rep allò que necessita a cada moment", puntualitza.

Alumnes de l'European International School of Barcelona a l'aula / Foto: Cedida per l'escola
Cugat Mèdia vol acompanyar les famílies santcugatenques en el procés d'elecció d'escola i l'institut per als fills. És per això que hem activat una pàgina web especial on recopilem tota la informació relacionada amb el període de preinscripcions escolars per al curs 2022-2023.
Jordi González
Aquesta competencialitat la trobem en moltes facetes de la vida. A vegades en activitats més globals, més obertes, més per projectes podríem dir per simplificar-ho, i a vegades amb actitivitats més tradicionals. No renunciem a fer exàmens, a posar deures o fer dictats a partir tot de certa edat. Creiem que aquestes activitats que es penden que són més antigues, ben enfocades i al moment que toca, no hi ha problema per aplicar-les també. Per tant, tenim aquest equilibri.
Alícia Arcalís
Durant una època semblava que tot havia de ser treball per projectes. Al Maragall sempre hem considerat que necessitem el treball sistemàtic. La persona ha d'evolucionar de diferents maneres i hi ha un treball que no es fa de manera individual sempre com tenim pensat. Considerem que hi ha bases de l'aprenentatge que s'han de donar sí o sí.
Dolors Torres
HI ha fets que van passant al món que ells porten cap a l'escola i fan preguntes i s'interessen per temes. A partir d'aquí, el que nosaltres fem és crear situacions i contextualitzacions perquè ells puguin fer un aprenentatge, i quan vas desenvolupant aquesta situació inicial en la que ells són protagonistes perquè són qui les suggereixen, llavors la mestra és qui s'encarrega d'anar fent encaixar aquells sabers, aquells continguts antics per a que la criatura pugui tenir la resposta a aquella primera recerca que havíem encetat a la classe.
Luis Seguí
Per a nosaltres és molt important que un pare, que arriba a P3 i està fins a batxillerat, no tingui sorpreses en el sentit que les notes i el que fem amb els nanos i la informació que transmetem sigui realista perquè molts dels nostres alumnes van a la universitat. En aquest sentit, tant la part de missatge cristià com el rigor acadèmic, perquè no només fem projectes tot el dia perquè llavors passa el que passa, doncs això és la nostra metodologia. Fer rigurosos el que ensenyem.
Eva Miró
No és només aprenentatges acadèmics sinó que tenim entre mans els futurs ciutadans. Val la pena també treballar el compromís, la responsabilitat, la participació, què s'activin i no deixin passar les injustícies...tot aquest treball de valors que ha d'anar acompanyat dels continguts.
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.