Mestres jubilats que tornen a l'escola per reforçar la lectoescriptura

El projecte Apel·les funciona des d'aquest curs en quatre escoles de Sant Cugat

Societat

Publicat el 19/mar/19 per Martí González

Mestres jubilades que tornen a les aules per reforçar el procés d'aprenentatge de la lectoescriptura al cicle inicial de primària, en concret a primer i segon. En això consisteix el projecte Apel·les (Avis Per l'Èxit de La LectoEscriptura), impulsat per l'Institut de Desenvolupament Professional-Institut de Ciències de l'Educació (IDP-ICE) de la Universitat de Barcelona (UB) i Òmnium Cultural i que, a Sant Cugat, funciona des d'aquest curs en quatre escoles.

La iniciativa neix a l'Eixample de Barcelona, després que els avis dels nens i nenes d'un centre educatiu participin d'un taller per fomentar la lectura entre els més petits. És llavors quan la professora col·laboradora de l'IDP-ICE i mestra jubilada, Dolors Ferrer, li veu el potencial. Un projecte que calia 'fer més gran' conjuntament amb la UB i amb Òmnium.

El projecte està en marxa des del 2014 i poc a poc es va estenent per tot el territori. Ja s'atén a 31 centres, quatre dels quals santcugatencs: el Turó de Can Mates, el Joan Maragall, el Ciutat d'Alba i el Gerbert d'Orlach. Un reforç de personal 'molt positiu' per a l'atenció individualitzada dels infants, segons explica el tècnic de formació de l'IDP-ICE de la UB, Francesc Amorós.

Òmnium també va trobar 'molt interessant' la proposta i va decidir 'donar-los tot el suport'. La vocal de la junta local de l'entitat, Kima Moret, assegura que 'entrava dins del que fa' l'entitat: llengua, cultura i país'.

Cugat.cat ha pogut assistir a una sessió dels tallers, que tenen una important vessant lúdica per fomentar la lectura entre els més petits. Ho ha explicat la responsable del projecte a Sant Cugat i mestra jubilada voluntària, Susana Paulí, que també ha posat en valor poder 'viure' els nens durant un temps més i ajudar en un procés 'maduratiu' i 'feixuc' com l'aprenentatge de la lectoescriptura. També han explicat com els agrada compartir aquest tipus d'activitats amb les noves i experimentades mestres la Naiara, el Magí i l'Alice, alumnes de primer de l'escola Turó de Can Mates.

Una proposta que està previst incorporar aquest mateix curs a L'Olivera i que els responsables esperen ampliar a altres centres. És per això que fan una crida a mestres jubilats amb titulació universitària perquè es facin voluntaris del projecte.










DECLARACIONS

Dolors Ferrer

Acabaven de treure la sisena hora i calia un reforç a l'escola. Vam anar-hi els avis dels nens de l'escola per ajudar. Vaig trobar que era un projecte molt interessant i vaig proposar al departament d'Educació, a la UB i a Òmnium de fer-lo més gran.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Francesc Amorós

El fet de poder treballar amb dos mestres a l'aula fa que arribem millor a l'atenció individualitzada dels alumnes. És una eina de suport i creiem que totes les mestres que participen la valoren d'una forma molt positiva.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Kima Moret

Vam veure que era un programa molt interessant que entrava dins del que fa Òmnium: llengua, cultura i país. Vam decidir donar-los tot el suport i ajudar-los en tot el que puguéssim.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Alumnes

M'agrada perquè així coneixo més gent. / Podem inventar-nos coses. / M'ho passo molt bé i m'agrada molt fer activitats amb la Montse.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Susana Paulí

Qui és mestra, crec que ho és fins que mor. Poder estar un temps més amb els nens i viure'ls, que és molt enriquidor, i poder ajudar en tot el procés de lectoescriptura, que és feixuc i maduratiu, fa que ens enriquim nosaltres també.

Your browser doesn’t support HTML5 audio