La Zona de Baixes Emissions supera el tràmit del ple i es posarà en marxa l'1 de maig

Les sancions per als cotxes contaminants que circulin pel centre de Sant Cugat seran d'entre 100 i 500 euros

Detall del tub d'escapament d'un cotxe i en segon terme, una biclicleta / Foto: ACN/Pau Cortina

Política

Publicat el 15/mar/21 per Martí González / Sergio Morales

Sant Cugat posarà en marxa l'1 de maig la Zona de Baixes Emissions (ZBE), una mesura que impedirà la circulació dels vehicles més contaminants al centre de la ciutat. Serà el primer municipi català que tiri endavant aquesta iniciativa, que ja funciona al voltant de Barcelona -a l'interior de les rondes-, des de setembre de l'any passat. A Sant Cugat, els vehicles que no disposin d'etiqueta ambiental de la DGT no podran entrar en una àrea de quatre quilòmetres quadrats delimitada per la carretera de Vallvidrera, la ronda Nord, l'avinguda de Roquetes, el carrer de Sant Crist de Llaceres i el passeig de Valldoreix entre les set del matí i les vuit del vespre. La normativa ha rebut aquest dilluns el vistiplau del ple, amb vots a favor de tots els grups, tret de Cs, que s'ha posicionat en contra.

Escolta-ho

CONSULTA AQUÍ LA DOCUMENTACIÓ
Zona de Baixes Emissions

Els límits de la Zona de Baixes Emissions

Les primeres sancions a qui ho incompleixi es començaran a posar a partir de l'1 de novembre. Segons la gravetat, poden ser d'entre els 100 i els 500 euros i tots els diners recaptats aniran destinats a polítiques de mobilitat sostenible. Hi haurà excepcions per als vehicles que disposin d'alguna autorització especial, com els dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda i persones amb malalties, entre d'altres. I també per aquells que ho sol·licitin prèviament i es registrin, per entrades puntuals amb un màxim de 10 a l'any. El control serà automàtic, amb cinc càmeres de lectura de matrícula, situades en diversos punts d'entrada a la ciutat i en un vehicle de la Policia Local.

Una mesura és, a més, adaptable i pot convertir-se en més restrictiva en episodis d'alta contaminació o en un futur.

Des de l'oposició, tant Junts per Sant Cugat com Cs han coincidit a assenyalar les dificultats que comportarà la nova normativa a molts conductors, tant de la ciutat com de fora del municipi. Des del govern, el regidor de Mobilitat, José Gallardo, és conscient que amb la ZBE "no ho arreglem tot" i ha posat èmfasi en la necessitat de millorar el transport públic urbà per facilitar la mobilitat.




DECLARACIONS

Aldo Ciprian

Volen implementar una altra barrera ecològica, que a sobre penalitzarà les classes més humils, que no poden pagar 40.000 euros en cotxes verds, ni tan sols 15.000 en un de diesel.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Jose Gallardo

L'objectiu és reduir les emissions a l'atmosfera amb la finalitat de reduir la contaminació ambiental, així com garantir la qualitat de l'aire dels nostres conciutadans.

Your browser doesn’t support HTML5 audio