Les consultes a l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor de Sant Cugat pugen un 20% el 2024
La majoria de consultes ateses han estat sobre conflictes amb entitats financeres
El tinent d'alcaldia de Comerç, Bernat Picornell, i Maria Moreno, tècnica de Consum de l'Ajuntament / Foto: Ajuntament de Sant Cugat
EconomiaPublicat ahir per Redacció
L'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) de Sant Cugat va registrar el 2024 un increment del 19,6% de les consultes ateses, arribant a un total de 1.705. Els conflictes amb entitats financeres han estat el principal motiu de consulta (18,9%), a causa de l'augment d'estafes i de reclamacions de les despeses hipotecàries. També han predominat les consultes sobre electricitat (17,6%) i gas (8,6%), en què els consumidors han reclamat discrepàncies en la facturació, serveis no contractats i incidències amb la subministradora. En total, l'OMIC ha gestionat 664 casos, amb un 69% de mediacions resoltes. D'aquestes, un 55% han estat favorables als consumidors.
Accions i campanyes de l'OMIC
Davant l'increment de les estafes, l'OMIC ha organitzat per primera vegada una xerrada amb la col·laboració dels Mossos d'Esquadra sobre seguretat i consum segur. La iniciativa, adreçada a la gent gran, tenia l'objectiu de pervenir aquest tipus de delicte i enganys. En aquest sentit, el tinent d'alcaldia de Comerç i Seguretat, Bernat Picornell, ha explicat que s'ha de fer un acompanyament "molt proper" al ciutadà perquè és un delicte que cada vegada creix més i que afecta el conjunt de la població.Per altra banda, l'OMIC també va iniciar una sèrie d'accions de sensibilització sobre consum responsable a les escoles locals; accions que es replicaran el 2025. L'ens també ha reforçat la seva comunicació sobre temes d'interès per a la població, com consells pel Black Friday i alertes de seguretat de productes.
El repte del tancament de Centro Único
En una roda de premsa per presentar els resultats de 2024 de l'OMIC, el consistori va detallar que un dels principals reptes als quals s'ha hagut d'enfrontar és el tancament sobtat de Centro Único, una empresa d'estètica que tenia dos establiments a Sant Cugat. Segons Maria Moreno, tècnica de Consum de l'Ajuntament, van haver d'explicar als clients afectats que les expectatives de cobrar els diners que havien invertit per tractaments que mai no acabarien de rebre són "molt baixes".Això sí, l'OMIC sí que ha pogut ajudar aquells consumidors que tenen un crèdit actiu amb entitats financeres per pagar aquests tractaments. Segons Moreno, l'OMIC ha mediat amb aquestes financeres per aturar els crèdits, ja que els clients estarien pagant per un servei que mai no rebran.