Les cooperatives de consum de Sant Cugat, en creixement tot i la pandèmia
Aquests models de negoci ofereixen productes de proximitat, ecològics i portats a casa
L'hort de la cooperativa L'Ortiga / Foto: L'Ortiga
ServeisPublicat el 8/gen/21 per Mireia Capdevila
Les cooperatives de consum de Sant Cugat són l'excepció davant el coronavirus. Mentre molts sectors laborals han patit grans davallades, aquests models de consum es troben en augment. La proximitat i la qualitat dels productes, així com el repartiment a domicili, són els punts forts de les cooperatives. És evident que, a causa del coronavirus i les restriccions en la mobilitat, la societat ha hagut de canviar els seus hàbits de consum. Actualment, s'han de comprar productes a prop de casa i si són de qualitat, ecològics i els porten a casa, millor. A Sant Cugat hi ha diverses cooperatives que assumeixen aquestes característiques: La Rural, El Cabàs i L'Ortiga en són algunes.
Productors de La Rural amb la seva plantació / Foto: Cedida
Tanmateix, La Rural ofereix repartiment a domicili, modalitat que va ser un "gran 'boom' durant la pandèmia", segons explica March. A més, el cap de producció de la cooperativa comenta que gràcies al coronavirus es troben en creixement i que aquest durarà. March ho justifica amb el fet que "si abans ens havíem d’esforçar per cridar l’atenció de la ciutadania, ara és ella la que ens busca".
Parada de L’Ortiga al mercat de Valldoreix / Foto: Cedida
Principalment, els productes que venen són verdures de collita pròpia. Per augmentar la seva oferta, paral·lelament, treballen amb proveïdors de proximitat que els ofereixen fruita, entre d'altres. L’Ortiga, a diferència d’altres cooperatives, només té un punt de venda directa: tots els dissabtes a la parada del mercat de Valldoreix. Tot i això, el seu punt fort de venda és per internet.
A través de la seva pàgina web, es poden encomanar cistelles de tres mides diferents i amb els productes que l'usuari desitgi. Una vegada s’ha rebut la comanda, és la mateixa cooperativa, la que s’encarrega de fer arribar la cistella a casa de l’usuari.
El Cabàs va néixer fa quinze anys a través de diverses famílies que volien consumir productes de proximitat i ecològics. Actualment compten amb una xarxa de 80 famílies que es reuneixen periòdicament en assemblees per decidir, per exemple, quins productes volen consumir o quins proveïdors volen contractar. Segons la gestora de la cooperativa, Montse Valderrama, la decisió conjunta, l'assemblea i el coneixement intern és un valor fonamental de la cooperativa.
A diferència dels anteriors exemples, El Cabàs, a banda d’oferir fruita i verdura, també compta amb productes làctics, secs, carn i, fins i tot, peix. Tot seguint els criteris i idearis del grup: proximitat, qualitat i ecologia. Els productes que formen l'oferta vénen de la xarxa de 50 proveïdors amb què actualment tenen contracte. Valderrama explica que els coneixen a tots i que sempre intenten programar visites per fer un seguiment dels aliments.
Interior de la botiga del Cabàs / Foto: Cedida
El Cabàs no compta amb distribució a domicili perquè té una botiga física situada al carrer Rosselló 32, on els usuaris poden recollir les seves comandes. Aquestes s’han de fer a través de la pàgina web abans del dilluns i es recullen a la botiga cada dimecres i dijous.
En definitiva, tres maneres de consumir d’acord amb les característiques que acompanyen la situació de pandèmia actual.
DECLARACIONS
Alfred March
"Ja hi era aquest creixement ja hi era, però ha vingut de cop i amb poc esforç. La gent ja buscava això, però si abans del confinament t'havies d'esforçar per arribar a ells, amb el confinament et buscaven."
Your browser doesn’t support HTML5 audio