Com reclamar les despeses hipotecàries
Qualsevol persona que hagi signat un préstec hipotecari entre el 1984 i el 2019 pot reclamar aquestes despeses al banc
El Tribunal de Justícia de la UE estableix que el termini de prescripció comença quan el consumidor s'assabenta de la clàusula abusiva / Foto: CC Pexels Jakub Zerdzicki
PodcastPublicat avui, a les 06:00 per Alba Triadó
Els consumidors que van contractar una hipoteca entre el 1984 i el juny del 2019 poden reclamar les despeses hipotecàries que van assumir indegudament. Ho ha explicat Maria Moreno, responsable de l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) de Sant Cugat, en una entrevista al magazín 'Faves comptades'. Segons Moreno, els consumidors poden recuperar entre 500 i 2.000 euros en concepte de despeses de gestoria, taxació, registre de la propietat i, parcialment, la notaria.
Escolta-ho
Quines despeses es poden reclamar
És important tenir les factures o documents que acreditin aquests pagaments per poder fer la reclamació.
Procés de reclamació
- Reclamació directa al banc: El primer pas és reclamar directament a l'entitat bancària, preferiblement per escrit o mitjançant un formulari web.
- Reclamació a l'OMIC: Si el banc no respon en 30 dies o la resposta no és favorable, es pot acudir a l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor.
- Via judicial: Si les anteriors vies no tenen èxit, l'última opció és la reclamació judicial.
Moreno desaconsella reclamar al Banc d'Espanya, ja que les seves resolucions no són vinculants.
Terminis i prescripció
Contràriament al que algunes entitats bancàries afirmen, aquestes reclamacions no han prescrit. El Tribunal de Justícia de la Unió Europea ha establert que el termini de 10 anys per reclamar comença a comptar des que el consumidor és informat per un jutge que el seu contracte conté una clàusula abusiva.Casos especials
La responsable de l'OMIC destaca que l'èxit de la reclamació pot variar segons l'entitat bancària, amb algunes més propenses a retornar les despeses que d'altres. Tot i això, anima els consumidors a iniciar el procés de reclamació, ja que poden recuperar quantitats significatives.