El 'Molta Comèdia' homenatja Victoria de los Ángeles

Enguany es commemora el centenari del naixement de la soprano

Victoria de los Ángeles acompanyada al piano per Albert Guinovart al Teatre-Auditori / Foto: Mané Espinosa

Podcast

Publicat el 14/abr/23 per Redacció

El 'Molta Comèdia' aborda aquesta setmana el centenari del naixement de Victoria de los Ángeles a Barcelona (Barcelona, 1923), soprano i artista dedicada al cant i la música, reconeguda mundialment i considerada una de les grans figures del segle XX. Els darrers anys de la seva vida els va passar a Sant Cugat, fet pel qual el conservatori municipal i la plaça on es troba porten el seu nom. Eduard Jener recupera la crítica que va escriure al setmanari 'Els Quatre Cantons' sobre el concert de comiat de la seva carrera, que es titulava 'Generositat i grandesa d'una antidiva'.

Escolta-ho

Victoria de los Ángeles va conrear la seva carrera de forma autodidàctica, sense oblidar mai que ella era la filla del bidell de la Universitat Central de Barcelona, on ella i la seva família d'emigrant andalusos vivien i en una sala oblidada va començar a aprendre a tocar el piano fins a guanyar un concurs de Ràdio Barcelona el 1940 cantant 'Mi chiamano Mimí', de 'La Bohème' de Puccini, que li va servir per fer aquest paper al Teatre Victòria i desprès passar al Liceu el 1945 i, a partir d'aquí a la Scala de Milà, l'Òpera de Paris i el salt definitiu al Metropolitan de Nova York.

Una vida plena que el programa ha explicat amb moments musicals memorables, com les 'Canciones Populares' de Federico García Lorca, la tradicional catalana 'El rosssinyol', el fragment de 'Gianni Schicchi' de Puccini 'O mio babbino caro', la 'Canción de cuna para dormir un negrito' de Xavier Montsalvatge o el 'Pie Jesu' del 'Requiem' de Gabriel Fauré.

Un homenatge a Victoria de los Ángeles, de que molts creien que aquest era el seu nom artístic, sense conèixer el motiu familiar: el seu padrí, germà del seu pare, es deia Ángel.