La llarga cua de la comunicació a la xarxa

Miquel Herrada

Miquel Herrada


Publicat: el 6/mar/12
Opinió| Columnes

La noció de 'long tail' (cua llarga) il·lustra molt bé la importància relativa de la comunicació de proximitat a Catalunya. Amb les dades del primer rànquing de mitjans digitals en català, observem que els grans mitjans d'abast nacional, amb TVC al capdavant, tenen més audiència en termes absoluts, però els petits d'abast local o comarcal aconsegueixen més penetració sobre el seu públic objectiu.

Escolta-ho

Posem-hi xifres. La web de Televisió de Catalunya és líder d'audiència en termes absoluts, però baixa fins a la setena posició si reordenem el rànquing tenint en compte la penetració del mitjà sobre la població a la qual es dirigeix. En canvi, fins a sis mitjans locals i comarcals assoleixen més penetració que la televisió pública catalana: en primer lloc hi ha la web de la Revista Cambrils, amb un rati superior al 48%, seguida de la web de Cugat.cat, líder local en termes absoluts, que es queda per sobre del 40%, i de Vilanova Digital, per damunt del 39%. Per tenir una referència, el portal de TV3 té una penetració inferior al 23%.

Les dades evidencien que els mitjans de proximitat a la xarxa han aconseguit un impacte molt notable sobre les seves comunitats, i les perspectives són encara millors quan s'observa l'evolució alcista de les audiències dels mitjans locals gràcies a l'explotació de les noves tecnologies i les xarxes socials. La comunicació de proximitat aconsegueix així teixir una densa trama comunicativa que enriqueix al país i va a favor de la pluralitat i riquesa de l'espai comunicatiu català.


MIQUEL HERRADA és periodista i director de Cugat.cat