Internet està matant el petit comerç


  • Comparteix:

victor.alexandre

Víctor Alexandre

Escriptor i periodista


Publicat: el 27/oct/23
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

Ara fa uns dies, vaig mantenir una conversa molt interessant amb Pablo Giménez, propietari de la llibreria El Celler de Llibres, de Sant Cugat, sobre la situació agònica del comerç. Una situació que no té una única causa, tant de bo fos així!, en té diverses i totes de difícil solució, ja que no és un enemic específic el que les provoca, sinó la societat en el seu conjunt. Evidentment, no és que la societat hi estigui en contra. Si en féssim una enquesta, la immensa majoria de la gent diria que cal protegir el comerç local. Però allò que salva el petit comerç no són les bones paraules, són els hàbits de compra, i aquests hàbits, cada dia més, tendeixen a residualitzar les botigues de proximitat en benefici de les grans marques a través de la venda online.

La compra per Internet està matant el petit comerç, l'està matant despietadament, fins a l'extrem de convertir-lo en un mer aparador de productes que, un cop mirats i remirats, el client acaba adquirint-los per Internet. No és estrany que cada vegada siguin més les botigues de roba que es plantegen cobrar per emprovar-se una peça, atès que la gent se l'emprova, veu com li escau, diu gràcies i tot seguit fa la comanda per Internet. Això segurament no afecta als grans magatzems, com ara El Corte Inglés, però a un comerç familiar li resulta insostenible.

Pablo Giménez m'explicava com ha crescut l'hàbit d'entrar a una llibreria i demanar consell sobre algun llibre per regalar i a continuació, un cop escoltades les diferents opcions, dir gràcies, marxar i comprar-lo des de casa per Amazon. Fa ben poc, una senyora va entrar a la llibreria demanant assessorament per regalar un llibre i després de retenir durant vint minuts l'atenció de la llibretera tot valorant-ne les diferents opcions, va donar les gràcies, va dir que faria la compra per Internet i se'n va anar tan tranquil·la. Quina barra, oi? El resum és aquest: una persona entra en un establiment privat, fa ús de la gent que hi treballa, requereix la seva atenció i el seu temps, treu profit dels seus coneixements professionals i després, ben assessorada, se'n va a comprar el producte a la competència. La senyora esmentada devia confondre El Celler de Llibres amb una llibreria municipal i la llibretera amb una funcionària al servei dels vianants.

El nou món tecnològic actual té coses meravelloses, però també en té de molt negatives. Entre les negatives hi ha la de l'addicció a la immediatesa, que ens fa impacients i intransigents, i la del foment de l'individualisme, que ens fa creure que no cal sortir de casa, ja que tenim el món a l'abast en el nostre ordinador o telèfon mòbil. No m'estranya que hi hagi persones que creguin que les llibreries són elements d'attrezzo i que els llibres els porta Amazon, com els nounats els porta al bec una cigonya des de París.

VÍCTOR ALEXANDRE és escriptor i periodista



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.