La bicicleta i la galeria d'evacuació
Víctor AlexandreVíctor Alexandre
Publicat: el 22/set/23
Opinió|
Columnes
Una de les bones notícies que hem rebut aquests darrers dies ha estat que la vella reivindicació de la plataforma Bikevidrera, de crear un carril bici que uneixi Sant Cugat amb Barcelona, per fi ha estat escoltada per la Generalitat. Bé, cal matisar-ho. Escoltada, sí. Però encara no s'ha mogut res. El que hi ha, de moment, és l'elaboració d'un estudi que avaluï la viabilitat d'habilitar la galeria d'evacuació dels túnels de Vallvidrera com a via de circulació de bicicletes travessant Collserola. No hi ha res més, però és molt, ja que és difícil que els 55.000 euros que costarà aquest estudi no donin cap fruit.
La Plataforma està contenta i és optimista, però troba que s'ha trigat massa temps a escoltar la seva veu, atès que va ser l'any 2016 que van començar a demanar una via de connexió Sant Cugat-Barcelona que fos una alternativa "eficient, saludable i sostenible" al vehicle privat. Han estat, per tant, set anys d'espera. Però és molt possible que n'hagin d'esperar uns quants més si tenim en compte que l'estudi requerirà el seu temps i també en requeriran les obres d'habilitació de la galeria d'evacuació, que pel que es veu a la foto que Bikevidrera va facilitar a Cugat Mèdia (adjunta al text) presenta un aspecte bastant tètric i caldrà treballar-hi força. Un altre obstacle a salvar serà l'oposició de l'empresa concessionària, que considera que el carril bici no és compatible amb els usos de la galeria, ja que també es fa servir per al manteniment dels túnels. Al·lega que la galeria d'evacuació ha d'estar sempre disponible davant la imprevisibilitat d'accidents o incendis en un lloc per on hi circula una mitjana de 31.000 vehicles cada dia.
Imatge de l'interior del túnel / Foto: Foto: Bikevidrera
En tot cas, sigui quina sigui la solució que es trobi per fer-la viable, la idea és molt bona no només pel benefici que aporta tota connexió vial no contaminant, també ho és el fet de reconvertir, amb les obres pertinents que calgui, una galeria pensada fins ara només per a situacions d'emergència en una via útil i funcional totes les hores de tots els dies de l'any.He de dir que el 25 d'agost passat em vaig adreçar a la Plataforma per BikeVidrera, mitjançant la seva pàgina de Facebook, demanant-los quin seria el temps que han estimat per cobrir en bicicleta la distància entre Sant Cugat i Barcelona a través de l'esmentada galeria d'evacuació i encara n'espero resposta. Ni un mot. Potser és que reivindicació i educació no fan bona parella.
VÍCTOR ALEXANDRE és escriptor i periodista