Portes obertes, compartint espai de vida

Isa Penelo Werner


Publicat: el 24/abr/22
Els experts |

Una porta pot ser més que un element arquitectònic, pot assolir un significat d'invitació a accedir a altres contextos. Això és el que volem que transmetin les portes entre estances de l'escola, un accés a oferir territoris dedicats a la infància a on prima la vida.

Obrir les portes que connectaven les estances va ser el punt de partida per començar a elaborar aquest projecte. Un projecte enfocat a la riquesa de les relacions, juntament amb el disseny d'espai i temps educatiu. A més de comportar una revisió del nostre rol com a acompanyants, emfatitzant els valors educatius de convivència. Esdevenint així, una oportunitat de creixement per a l'infant i la comunitat educativa amb mirada més àmplia envers la diversitat i més vinculada a la realitat que ens envolta.

A primera vista, un projecte de portes obertes entre estances pot ser vist com a poc innovador. El valor resideix en que és un projecte generat des de la importància del teixit relacional, des de la quotidianitat, i sobretot, des de la reflexió pedagògica de l'equip de l'escola, amb aquella mirada curosa i atenta a la petita infància.

Les situacions generades de les portes obertes entre estances, a nivell d'equip ens ha generat dubtes, reorganitzacions, preguntes, reflexions, debat... Mantenint viva la nostra tasca, intensificant el treball en equip i el gran vincle que ens uneix.

Obrir portes per compartir espais de vida, va més enllà d'oferir altres espais i materials que responguin als interessos i necessitats dels infants. El tresor són les situacions socials, el teixit relacional que es crea en el dia a dia, tant entre infants de diferents edats com amb altres adults de l'escola. Per a l'equip, sentir que aquella comunitat on tothom es coneix, on es generen relacions de confiança i cura és tot un tresor a rebre i cuidar... I un regal per a l'infant, aquella invitació a accedir a territoris que van més enllà del seu espai de referència habitual, ampliant el seu món.

Projectes de treballs per ambients, padrins, comunitats d'aprenentatge..són habituals a les escoles de primària. Les escoles del primer cicle també poden tenir l'oportunitat de definir un projecte inspirat en les corrents pedagògiques del constructivisme social i de la neuroeducació.

Oferim espais i temps per incentivar situacions educatives des del punt de vista més fluid i natural, connectant més amb l'essència dels infants i fluïdesa envers a a la quotidianitat.

Una escola amb portes obertes entre estances, una invitació a compartir espais de vida. Els infants desplegaran les ales per viure i conviure com ells milllor saben, amb la seva màgia particular.

ISA PENELO WERNER és mestra de l'Escola Bressol Municipal La Mimosa