L'escola, servei públic o negoci?

Carme Roca


Publicat: el 6/oct/21
Els experts |

Ja fa uns anys que les famílies es veuen abocades a utilitzar l'enginy per tal que el cost extra que hem d'acabar pagant per un servei públic, que ja paguem entre tots, com és l'escola pública, sigui més fàcil de pair. Les afes, a través de les seves quotes (pagades també per les famílies) assumeixen costos que poden anar des del transport d'una activitat curricular, com podria ser l'activitat de piscina en horari lectiu, fins a personal extra per suplir/acompanyar mestres dins de l'aula, passant per obres a l'escola, compra de mobiliari, millores de patis i altres conceptes de difícil justificació.

A banda de tots aquests costos col·lectius, les famílies assumeixen de forma directa el material, sortides, llibres, etc...que necessitaran els seus fills i filles, moltes vegades a través de quotes poc clares i gestionades per la mateixa escola.

Per alleugerir el cost que suposa la tornada a l'escola, moltes afes han ideat fórmules per poder reduir l'import que s'inverteix en la compra de llibres, ja sigui engegant un projecte de socialització, fent compres col·lectives o contractant el servei d'alguna empresa de "lloguer" de llibres. Arribar a aquest punt no ha estat fàcil ja que cal una conscienciació per part de tota la comunitat educativa, tenir un llistat de llibres de text estable i hores de feina revisant i folrant llibres, gestionant la compra, etc...

Des del curs passat a tot això s'hi ha sumat la compra d'un ordinador que, no en tots els casos ha estat proporcionat pel Departament. El portàtil que utilitza l'alumnat és un ordinador força limitat i que ha de ser d'ús exclusiu per a l'escola/institut i no pot ser compartit per la unitat familiar, fins i tot en els casos que l'equip ha estat adquirit per la família.

Per si fos poc, l'ús del portàtil ha vingut acompanyat de la substitució dels llibres de text per llicències digitals. Aquestes llicències tenen un cost semblant al llibre en paper, duren 1 any i, per tant, no es poden aprofitar ni per a possibles germans i anul·len qualsevol possibilitat de reaprofitar/socialitzar.

Les editorials, de la mà del Departament, han aconseguit guanyar la batalla i han recuperat el negoci que genera l'educació pública.

CARME ROCA és tresorera de la Coordinadora d'Afes de Sant Cugat