Una zonificació sostenible i que redueixi la segregació escolar
"La zonificació és la punta de l'iceberg del model d'escolaritat d'una ciutat"
Carme Roca
Publicat: el 22/jul/21
Els experts |
Quan un municipi es disposa a dissenyar la seva zonificació escolar ho fa pensant en afavorir la proximitat a l'hora de que els infants accedeixin als centres escolars, de la mateixa manera que els punts per proximitat previstos al decret d'admissions volen afavorir això mateix.
Dit això entenem que la proximitat hauria de ser un factor prevalent a l'hora de "triar" escola.
A Sant Cugat des de fa uns anys tenim una zonificació dividida en dues grans zones, de manera que, per exemple, els residents a la Floresta comparteixen zona amb els residents de Mira-sol, aquesta zonificació doncs no propicia en cap cas la proximitat.
D'altra banda, tenim una ratlla que divideix les dues zones i que, en alguns casos, fa que veïns propers a una escola propera a la ratlla no hi puguin accedir amb els punts de proximitat tot i vivint a 50 metres.
Per aquest motiu, ja fa uns 6 anys, des de la coordinadora d'AFES vam proposar un canvi de zonificació per un model de zonificació dinàmica, sense línies, on a cada domicili se li assignés el mateix nombre de centres (els X més propers). Aquest model, que ja funciona a alguns municipis, assegura, en el procés de preinscripció, punts de proximitat als centres que són realment més propers.
Pot semblar que amb una zonificació amb àrees grans s'afavoreix la tria de centre ja que hi ha més oferta però la realitat és que també es competeix amb més famílies a l'hora d'accedir-hi i el rebot a l'hora de quedar fora de la primera opció pot acabar havent d'acceptar un centre força llunyà del domicili. Per altra banda, una zonificació amb àrees grans provoca un efecte fugida que pot desencadenar en un augment de la segregació escolar.
Per tant, doncs, la zonificació és la punta de l'iceberg del model d'escolaritat d'una ciutat. Si es vol lluitar contra la segregació escolar, escolaritzar d'una forma més equilibrada i, a més, lluitar contra el canvi climàtic, en coherència amb la declaració d'emergència climàtica del municipi, el canvi de zonificació no pot ser l'única mesura, però sens dubte, és un bon lloc per començar.
Així doncs, ara que des del CEM (Consell Escolar Municipal) s'està treballant en un canvi de zonificació estaria bé reflexionar sobre tots aquests punts i debatre quin model d'escolarització volem.
CARME ROCA és membre de la Coordinadora d'Afes de Sant Cugat