Costumari 2.0.: Un viatge al passat, amb la tecnologia del present

"Treballem per implementar estratègies digitals innovadores que reforcin el sentiment de pertinença i l'estima envers el patrimoni santcugatenc"

Helena Minuesa


Publicat: el 12/jul/21
Els experts |

En els darrers anys s'ha analitzat recurrentment l'ús de les noves tecnologies amb fins educatius. Un ventall de pros i contres es desplega davant nostre, quan intentem desxifrar fins a quin punt aquestes poden ésser beneficioses des del punt de vista de l'aprenentatge.

Saber trobar l'equilibri entre la virtualitat i la presencialitat és un repte que tots els entorns educatius, des de l'escola fins al museu, ens hem de plantejar.

En aquest sentit, des del servei educatiu dels Museus de Sant Cugat hem considerat que calia prendre aquest repte com una nova oportunitat i avui us presentem el Costumari 2.0, una APP que, mitjançant la lectura de codis QR, ens permet anar superant pistes de joc al Claustre per tal de descobrir-lo de forma lúdica i entre tota la família. Està recomanat per a infants a partir dels 5 anys d'edat i té com a suport un "mapa del tresor" que ens ajudarà a situar-nos en l'espai i anar descobrint les pistes que hi són amagades.

Els objectius que ens plantegem en aquesta iniciativa són dos, principalment.

Per una banda, volem crear un espai de trobada intergeneracional, que permeti conèixer el Claustre i la història que s'hi amaga entre tots i totes, infants i adults, de forma genuïna i única.

En segon lloc, treballem per implementar estratègies digitals innovadores que reforcin el sentiment de pertinença i l'estima envers el patrimoni santcugatenc, amb la missió final d'ajudar a la seva preservació. Casos com el de la Creu del Terme, destrossada fa unes setmanes per un acte vandàlic, posen en evidència la necessitat de sumar esforços per refermar aquesta voluntat pedagògica.

Malgrat les reticències que l'ús (i l'abús) de tauletes i mòbils pugui plantejar també, volem subratllar que ens centrem en un ús de la tecnologia de forma participativa, no individualista: entesa com a vehicle i recurs i no com a finalitat en sí mateixa. És a dir, el joc esdevé una excusa més per a endinsar-se al món del monestir medieval de forma atractiva i conèixer la vida dels monjos i els seus costums.

No obstant això, aquesta descoberta no podrà suplir mai el que la mediació humana pot oferir-nos: el treball de les emocions i del vincle empàtic entre la persona i l'objecte, només pot succeir de persona a persona. I així ho hem defensat sempre.

En definitiva, posem a la disposició de totes les famílies de Sant Cugat una nova eina gratuïta per tal que facin un viatge al Monestir del segle XIII, però amb allò que el segle XXI ens pot oferir.

Us hi esperem!

HELENA MINUESA SÁNCHEZ és responsable del servei educatiu i de públics dels Museus de Sant Cugat