Els reptes de l'escola pública
'Hem de ser inclusius com ho som i reivindicar els recursos necessaris per poder fer-ho millor'
Núria Mora LorenteNúria Mora Lorente
Publicat: el 9/set/19
Els experts |
Si parlem de reptes, l'escola cada dia fa front a una pila de situacions conegudes i desconegudes que sorgeixen de la interacció entre l'escola i l'exterior, les persones que formen part de la comunitat educativa, els mitjans de comunicació, les xarxes socials... Reptes en tenim una pila! I cada vegada més. Vivim en un moment i en un context en què l'educació es troba a les tertúlies, als mitjans, a les converses entre famílies, a la premsa i cada dia rebem imputs de què i com ha de ser l'escola.
Als centres ens comporta el repte de saber ser i estar, sense deixar-nos portar per aquesta onada però tampoc sent impermeables a les necessitats d'una societat que demanda respostes per part dels centres educatius. Comptem amb persones molt formades, amb professionals crítics i que volen ser un ens participatiu i actiu a la societat, transformant-la estant al peu del canó cada dia i treballant amb infants i adolescents que són les generacions que hauran de tirar endavant el món que construïm.
A la conferència inaugural del curs a Sant Cugat, a l'INS Leonardo, els joves de 'Fridays for future' ens recordaven la importància i la necessitat de ser presents en un món que ens necessita, en una societat que ha de participar del canvi, que ha de donar ales per poder volar i ha de poder-ho fer en un planeta que, ara com ara, necessita més que mai de la implicació de tothom per revertir el que la humanitat ha estat malmetent durant anys i anys.
Com a escoles tenim l'obligació de promoure la participació, el fer crític i la responsabilitat de pertànyer a les escoles, la societat, el planeta. I de fer que els nostres alumnes prenguin decisions.
Hem de saber excel·lir en un context que recull encara els estralls de les retallades i que al mateix temps demana estar al dia i donar respostes a una població que canvia dia a dia.
L'escola pública compta amb grans professionals que acompanyen infants i famílies a créixer i aprendre i que ho fa sense diferència de gènere, de condició social, de llengua o de fet distintiu. Aquí tenim un llarg recorregut a fer, hem de ser inclusius com ho som sense deixar de reivindicar els recursos necessaris per poder-ho fer més i millor.
Les escoles i instituts públics som i hem de ser font d'equitat, on tothom hi trobi el seu lloc, on puguem acompanyar al creixement individual de tots els nostres alumnes i saber trobar què és allò que ens fa vibrar, així i només així serem capaços de nodrir a la societat de persones responsables, coherents, conscients, crítiques i bondadoses.
La convivència és un dels nostres puntals. Aprendre a conviure, defensar el que sentim i el que creiem i fer-ho des de la cultura de la pau. I el treball de la gestió d'emocions. Els adults sabem que no és fàcil la gestió emocional en un món que premia la rapidesa, l'exposició pública a les xarxes, i el canvi constant de context. Aquí hi tenim un altre repte important, aprendre a viure, a identificar, a gestionar emocions.
I per últim, però no menys important, el repte de saber comunicar, de saber-nos explicar, de fer-nos entendre i saber rebre el que ens ve de fora per diferents vies. Els centres públics moltes vegades hem pecat de fer molt i tenir poc en compte com comunicar-ho. Hem d'aprendre a fer-ho millor perquè en la informació i en la comunicació hi rau l'entesa i la convivència, hi rau la confiança i l'apropament, hi ha també el sentir-se part implicada.
Amb això i els reptes que cada dia ens regalen els nostres alumnes, iniciem el curs amb força, amb molta il·lusió i amb la certesa que aquest 19-20 serà, un any més, un molt bon curs per a l'educació pública.
NÚRIA MORA LORENTE és directora de l'escola Catalunya
Foto: Inez del Prado