ART I ASSAIG (El Ángel Exterminador)
L'espectaclePublicat el 8/jul/08 per Dolors Vilarasau
Gran expectació dissabte, i fins i tot certa morbositat, per veure aquest assaig obert sobre la posada en escena de “El Ángel Exterminador”, la mítica pel·lícula de Buñuel, que abans de l'estrena oficial al Grec ha aterrat a Sant Cugat per tal de provar un espectacle d'una gran complexitat tècnica. A canvi un nombrós públic, que omplia la platea del Teatre-Auditori, ha pogut gaudir de la primícia i de la novetat d'un assaig obert que en realitat va ser una funció previa, ja que es va desenvolupar sense cap interrupció tècnica, ni per part del director.
L'expectació venia donada per tractar-se de l'obra d'un dels directors cinematogràfics de capçalera, si més no per a tota una generació dels que ja som grandets, i per una de les pel·lícules més críptiques i carregades de simbologia del seu autor que han donat peu a multitud d'interpretacions per part de la crítica i els estudiosos, des de l' interpretació marxista de la lluita de classes, fins la lectura psicoanalítica lligada a la sexualitat d'algun dels personatges, fins l'analisi dels símbols religiosos presents al llarg de la cinta, començant per propi títol, pres de l'Apocalipsi, o la presencia de xais expiatoris també lligada a la Bíblia.
La proposta de Joan Oller, un home que li agraden els experiments i els riscos, reeixida o no, si mes no, és una proposta. El director lluny de les interpretacions més clàssiques o historicistes ha optat per una lectura contemporània mostrant l'essencial de la persona humana que en una situació límit de manca de llibertat, atrapada en estranyes circumstàncies ensenya la seva pitjor faceta, fent bona la frase de Sartre, també en una situació 'huis clos': ' l' infern són els altres'.
El principal encert de l'espectacle es haver defugit l'estètica naturalista-realista del cinema, per anar cap unes pautes i uns codis de moviment i d' interpretació propis. La col·laboració amb el coreògraf Andrés Corchero ha estat fonamental per la consecució d'aquesta finalitat. La ubicació espaial dinàmica i constant dels nombrós grup d'actors a l'escena és sens dubte un dels grans encerts de l'espectacle. Un grup compacte i disciplinat de 14 actors i un músic que defensen amb convicció una interpretació coral que te moments de lluïment per a cadascun dels intèrprets.
La interrelació amb la pel·lícula, projectada en una escenografia que en el fons es una gran pantalla , és constant, això unit a les constants imatges surrealistes que conté l'espectacle acaba convertint- lo en un festival Buñuel, un autèntic homenatge al cineasta aragonès. Una posada en escena que jo classificaria “d'art i assaig”, a on “l'art” l'aporta la pel·lícula de Buñuel i l'assaig l'obra de teatre d'Oller.
Dolors Vilarasau
FITXA TÈCNICA
EL ÁNGEL EXTERMINADOR
de Luis Buñuel i Luis Alcoriza. Adaptació de Julie Sermon
Intèrprets: Mireia Aixalà, Ivan Benet, Ricard Borrás, Isabelle Bres, Roser Camí, Daniella Corbo, Pere Eugeni Font, Ricardo Joven, Manuel Carlos Lillo, Ángels Poch, Rosa Renom, Hans Richter, Jordi Sabatés (piano), Walter Silva i Armand Villén
Escenografia: Sebastià Brosa/Joan Oller. Vestuari: Miriam Compte. Il·luminació: Lionel Spicher. Edició de video: Eugenio Szwarcer. So: Damien Bazin. Música: Jordi Sabatés. Coreografies: Andrés Corchero Faura
Direcció: Joan Oller
Coproducció: Bitó Produccions, Expo Zaragoza 2008 i Grec 2008 (amb la col·laboració del Teatre-Auditori Sant Cugat)
TEATRE AUDITORI SANT CUGAT
Dissabte, 5 de juliol de 2008