MANIPULADORS I MANIPULATS (Circ-Cabaret d' Armando Rissotto)

L'espectacle

Publicat el 7/jul/08 per Dolors Vilarasau

Divendres a la Unió vàrem poder assistir a uns dels espectacles més deliciosos que ens ha deparat aquesta temporada, El circ-cabaret d'Armando Rissotto. Un espectacle de titelles per adults manipulats per Nartxi Azkargorta.

Nartxi és un basc i com a tal un home gran i de nassos. El seu és un nas prominent com el de totes les criatures per ell creades, una galeria de titelles, personatges del món del circ i les varietats, que mou per darrera i que porta molt enganxats al cos. La simbiosi entre manipulador i manipulats és total, i de vegades els deixa fins i tot les seves mans -en el cas del personatge del mag-, o els seus peus -en el cas del titella amfitrió Armando Rissotto- tot establint un diàleg (de vegades no verbal) amb les seves criatures que tracta amb cura i respecte.
Aquest home gran es va movent per l'escena -una mena de país de Liliput, recreació en miniatura d'una pista de circ, on el titella Armando Rissotto cuina un menú de varietats que dona peu a l'aparició d'un seguit de personatges:
El trepidant titella amb casc i cara de velocitat muntat en una bicicleta alta d'una única roda. Matías, el cantautor amb guitarra cantant la cançó protesta “Tots estem manipulats”, amb una lletra que no té desperdici. Un mag que es queda amb la pastanaga mentre el conill va campant pel seu compte . El número de la cantant folk, que es transforma en cantant de rock i finalment en Puff, el Drac Màgic té un encant i un ritme fora de dubte. Amb el colofó final, del trapezista mogut a distància per un sistema de fils, que és un exercici total d'enginyeria i virtuosisme.
I és que aquest gran home més que un cuiner - com el seu alter ego Armando Rissotto-, és un alquimista capaç de transformar la rifa d´un pernil en pura poesia i tendresa.

Dolors Vilarasau
FITXA TÈCNICA

EL CIRC CABARET D´ARMANDO RISSOTTO
Construcció i manipulació: Nartxi Azcargorta
Direcció: Jordi Llop
Companyia: TXO Titelles

TEATRE LA UNIÓ
Divendres, 4 de juliol de 2008