La directora de Cugat Mèdia, Mònica Lablanca, ens explica com va sorgir la idea de crear Ull crític. Una eina per a infants, joves, famílies i professorat que pretén empoderar la ciutadania a l’hora de consumir l’allau d’informació de la qual disposem avui dia.
Fa uns dies un bon amic m’explicava la importància que el seu pare hagués tingut accés a les aules d’adults que es feien al vespre. Des de ben petit –em deia- el seu pare va haver de treballar i va ser ja d’adult quan va poder deixar de ser analfabet i va aprendre a llegir i a escriure a les classes nocturnes a les quals assistia després de doblar torns en una fàbrica.
Això li va obrir els ulls, i ara, el meu amic, influenciat per la voluntat i insistència del seu pare, és una persona il·lustrada, culta, llegida… més aviat sàvia diria jo.
Si traslladem aquesta història als nostres dies, veurem la importància de l’alfabetització mediàtica en els nostres temps.
No parlem de saber llegir i escriure, com el pare del meu amic, però sí de la importància de conèixer i saber utilitzar les noves tecnologies per no quedar-se enrere.
Parlem de conèixer i entendre com funcionen els canals de comunicació del segle XXI, com ens informem avui dia i, el que és més important, com ens arriba aquesta informació i amb quina intenció.
Parlem del fet que tothom tingui l’oportunitat, les eines, els recursos i les habilitats per accedir a la informació, a una informació que sigui veraç, que sigui ètica i de qualitat. Però parlem també de saber destriar i identificar d’on ve.
Avui en dia no només els mitjans de comunicació són els divulgadors de la informació, sinó que tothom que té accés a un mòbil pot ser un creador i transmissor de contingut.
Estem immersos en un bombardeig constant d’informació.
Però, sabem ser crítics amb la informació que ens arriba? Sabem què i qui hi ha darrere? Ens ho preguntem? O repiulem sense més? Sense pensar en la veracitat d’aquella informació i la seva intencionalitat?
Recentment un estudi demostrava que les notícies falses s’expandeixen sis vegades més que les notícies verídiques, i això és degut al fet que les notícies falses són més atractives, més cridaneres, més sorolloses i per això, agafen més volada.
Nosaltres, com a mitjà de comunicació públic, volem contribuir en dos aspectes claus per a la societat i per a nosaltres com a mitjà:
Primer, complir amb la nostra missió: garantir a la nostra ciutadania l’accés a una informació veraç i de qualitat, contrastada i honesta.
Però no ens volem quedar aquí, no ens hem de quedar aquí. Com a mitjà hem de fer un pas més enllà i contribuir a empoderar les persones per fer una ciutadania més crítica vers la informació, i per tant més lliure i més plural.
I per assolir aquest objectiu, des de Cugat Mèdia organitzem des de fa mesos, un seguit d’activitats basades en visites al mitjà, divulgació de notícies, denúncia de “fake news”, xerrades… amb les que pretenem fer una reflexió al voltant del concepte de què és notícia i què no, com es contrasta la informació, com un rumor acaba convertint-se en un fet noticiable i quin nivell de contrast ha de tenir una notícia per decidir publicar-se.
Activitats que ens permeten reflexionar, no només com hem de desenvolupar la nostra responsabilitat com a periodistes i com a lectors, sinó també com ha de procedir un mitjà de comunicació públic vers la seva ciutadania, quin paper juguen els mitjans dins la societat i com contribueixen al valor de la democràcia, un dret fonamental.
Unes activitats que són les que us volem mostrar en aquest canal de Cugat Mèdia i amb les que volem contribuir amb l’educació mediàtica dels nostres fills, dels nostres joves, de la nostra gent gran, dels nostres lectors, de les nostres escoles,… fomentant l’esperit crític i contribuint a la reflexió de tots plegats per garantir un dret fonamental: el de la informació.
I per què no, despertar també el sentiment d’orgull dels santcugatencs i les santcugatenques cap al seu mitjà públic, Cugat Mèdia, un mitjà en el qual posem al capdavant el periodisme de proximitat, de qualitat, ètic i de valor, útil, plural i integrador.
Però sense oblidar la responsabilitat del que fem i com ho fem.
I per això, tenim l’exemple del pare del meu amic, que amb esforç, entrega i compromís, va deixar de ser analfabet. Així nosaltres, fent honor a aquests valors i a aquesta història, volem aportar el nostre granet de sorra, per una societat més crítica, més plural i més lliure.