Per què Finlàndia és el número 1 en alfabetització mediàtica?
Finlàndia ha tornat a liderar l’índex europeu de l’Open Society Institute, que mesura la resistència a la informació equivocada i a la desinformació. Quin és el seu secret? Treballar l’alfabetització mediàtica a les escoles. Finlàndia lidera el rànquing per davant de Dinamarca, Estònia, Suècia i Irlanda, mentre que Espanya ocupa la setzena posició i la cua de la classificació és per a Macedònia, Bòsnia, Albània, Montenegro i Turquia. Així, el país nòrdic és pioner en alfabetització mediàtica i comença a aplicar-la ja a la llar d’infants. El govern finlandès va detectar-ne aviat la importància que tindria en la formació dels seus ciutadans i per això va introduir-la en el programa educatiu al 2014. Ara en recull els fruits, amb un treball didàctic per saber com avaluar webs, buscar i comentar informacions dubtoses, arribar a l’origen de les notícies o detectar estadístiques manipulades. Es tracta d’una feina multidisciplinària que inclou tot tipus d’assignatures per parlar de la manipulació digital, a les campanyes propagandístiques al llarg de la història, com presenten els mitjans de comunicació als qui són de fora o les “fake news” sobre les vacunes de la COVID. Un exemple recent ha estat la tasca infructuosa dels negacionistes que advocaven per rebutjar la vacunació i les mascaretes, sense sortir-se’n. No han tingut cap impacte en la població finesa.
A Finlàndia insisteixen en la necessitat d’apostar i promoure l’alfabetització mediàtica arreu del planeta, sobretot davant l’augment de l’ús d’internet i de les xarxes socials. Cal saber sempre d’on surten les informacions i textos que trobem i quin interès hi ha al darrere en un procés que s’aprèn des de la infantesa. Per això Cugat Mèdia aposta per l’educació mediàtica i vol contribuir a potenciar-la.