L’audiència d’internet supera la televisió per primer cop
L’últim Estudi General dels Mitjans (EGM) va comportar una dada històrica: per primer cop internet va superar la televisió en audiència a Espanya. Així, la població ja fa servir més la xarxa que no la tradicional petita pantalla per informar-se, factor que s’accentua entre la gent jove. I és fa més necessari que mai que hi hagi una bona educació mediàtica.
Cugat Mèdia aposta per l’alfabetització mediàtica en un moment clau de canvi en la forma de comunicar-nos i informar-nos. Si l’any 2012 l’audiència d’internet era del 40%, en menys d’una dècada la penetració ha pujat al 84% (34,6 milions de persones), xifra que segons la segona onada de l’EGM 2021 comporta desbancar per primera vegada en la història a la televisió (82%). I si posem la lupa en les dades referents als joves, la penetració d’internet puja fins al 97,2% entre els 14 i els 19 anys, 97,4% entre 20 i 24 i s’enfila fins al 97,9% entre 25 i 34. En canvi, a partir dels 65 baixa un terç i en els més grans de 75 només és del 36,4%, mentre que en el cas de la TV es dona el factor contrari i l’accés dels menors de 34 anys va a la baixa com mostra que un 25% ja no hi accedeixi mai.
Amb tot plegat, cal tenir en compte també que les xifres no inclouen encara la plataforma d’streaming Twitch o l’aplicació més descarregada arreu del món, Tik Tok. Ara mateix tant una com l’altra són dues referències absolutes del jovent en l’oci i faran que tots aquests números vagin a més en els pròxims anys. Al mateix temps aquests dies s’ha fet públic el Digital News Report de Reuters, on es destaca com a nivell global les xarxes socials no paren de créixer com la primera opció a l’hora de buscar notícies entre els menors de 34 anys, passant en un any del 26 al 34%, quan l’accés directe a les notícies via mitjans baixa del 25 al 18%. El canvi de tendència s’accentua encara més amb la premsa escrita, que ha passat en només 8 anys del 61 al 26% com a primera opció de la gent per informar-se.
Les dades de l’EGM ofereixen altres punts interessants com el domini absolut del mòbil com a aparell per accedir a internet. Així, en menys d’una dècada observem com el telèfon ens ha canviat la manera d’informar-nos i de comunicar-nos. Hi ha un allau constant de dades i notícies complicat de gestionar, han variat els canals de comunicació i com hi arribem i cal una educació mediàtica als centres educatius i als mitjans per saber distingir què és veritat i com ho gestionem i assimilem. Des de Cugat Mèdia volem oferir aquest servei a la població a través del web Ull Crític (ullcritic@cugat.cat).