Instagram afecta el nostre estat d’ànim?
Instagram és una de les xarxes que ha irromput amb més força en els darrers anys i ja és la quarta en nombre d’usuaris a nivell mundial. Cap experiència sembla completa si no es comparteix amb amics, familiars i seguidors penjant una fotografia en aquesta plataforma, ja siguin les vacances, un dinar, anar al cinema o sortir a fer esport. Si no es comparteix no existeix! Cal tenir en compte que, com passa amb la majoria d’aplicacions, cal emprar-la sense abusar-ne i que recentment s’ha demostrat que pot tenir efectes nocius. L’alfabetització mediàtica i acompanyar els joves de casa en l’entrada al món digital serà clau per gaudir-la sense patir-la.
Una investigació de set mesos del diari ‘The Wall Street Journal‘ alertava fa uns dies dels efectes negatius que pot tenir Instagram i de com Facebook, que n’és propietari, n’està al corrent i no fa res per solucionar-ho. Així, un treballador de la plataforma va filtrar correus i informes interns on es titllava l’aplicació de “tòxica” i admetia estar al corrent que una de cada tres adolescents quan no se sent feliç amb el seu cos i consulta Instagram se sent pitjor. Veure un model de bellesa sovint inabastable afecta el seu estat d’ànim, tal com va mostrar un estudi als Estats Units i al Regne Unit en què el 40% de les noies que no se sentien atractives havien començat a experimentar aquesta sensació consultant Instagram.
Els correus interns denuncien que Facebook no està fent res per corregir això, malgrat tenir diversos informes que n’alerten del perill després de fer una enquesta a 25.000 joves dels Estats Units i el Regne Unit. Un altre estudi, per exemple, apuntava que l’apartat de recomanacions pot ser nociu, accentuant el problema. O com l’algoritme d’Instagram fa que les fotos de noies en biquini o roba interior es ressaltin un 54% més que la resta, mentre que en el cas dels homes és un 28% més. La raça també influeix en què t’apareix al mur i quins cànons de bellesa es fomenten.
En els últims temps s’han plantejat diverses opcions per mirar de reduir l’efecte d’Instagram en els joves, tenint en compte que el 40% dels usuaris són menors de 22 anys. Des d’eliminar els ‘like’, que generen ansietat entre els adolescents quan es comparen entre ells, a fer que l’algoritme t’ensenyi sobretot familiars i amics en lloc de famosos i influencers. Al final no s’han aplicat o s’ha deixat com a opció de l’usuari. Amb tot, si els adolescents se senten malament després de mirar Instagram, per què no deixen de fer-ho? No poden. També se’n parla en els informes interns. “Ens van dir que no els agrada la quantitat de temps que passen a l’aplicació, però senten que hi ha de ser. Sovint se’n senten addictes i saben que és dolent per a la seva salut mental, però se senten incapaços de parar”, expliquen al ‘The New York Times”.
L’alfabetització digital i mediàtica té un rol clau en ajudar, amb la col·laboració de pares i mares, als més joves a entendre les virtuts i els defectes de les xarxes socials, així com la influència en el seu estat d’ànim.
Facebook frena la creació d’un Instagram per nens
Per fer front a les crítiques rebudes, Facebook ha comunicat oficialment que endarrereix ‘Instagram Kids’, un servei de la companyia destinat a menors de 13 anys. En aquest comunicat l’empresa defensa aquest projecte basant-se en el fet que “els infants ja estan a internet”. És per això que Facebook creu que s’ha de dissenyar una experiència perquè, amb control parental, els infants puguin accedir a una versió adaptada dels seus serveis i dissenyada específicament per a ells. “Creiem que és millor que els pares tinguin l’opció de donar als seus fills accés a una versió d’Instagram on ells poden supervisar i controlar la seva experiència, que confiar en la capacitat d’una aplicació per verificar l’edat dels nens”, diu la companyia. Igualment Facebook afirma que altres empreses com YouTube o Tik Tok ja tenen versions dels seus productes per a menors de 13 anys.
‘Instagram Kids’ ha aixecat polseguera als Estats Units. ‘Campaign for a Commercial-free Childhood’ és una coalició de professionals de la salut, educadors i pares per la defensa dels nens que ha publicat una carta a Mark Zuckerberg en la que adverteix dels “riscos” de crear una aplicació d’aquestes característiques. “L’escola és una etapa clau en la qual els nens experimenten un creixement increïble en el seu entorn social, adquireixen competències, pensament abstracte i sentit d’ells mateixos”, afirma la carta. Per aquest motiu els signants diuen estar preocupats per les conseqüències negatives que pot tenir aquest servei en una etapa de “grans canvis desenvolupament dels nens”.
Encara que Facebook es manté ferm en la necessitat de seguir desenvolupant ‘Instagram Kids’, l’empresa reconeix que “la resistència” que han rebut els ha portat a congelar el projecte. “Això ens dona temps per treballar amb pares, experts, legisladors i reguladors, escollir les seves preocupacions i demostrar el valor i la importància d’aquest projecte per a l’adolescent”, expressa la companyia.
Frances Haugen, l’extreballadora de Facebook que va destapar les males pràctiques de la companyia a ‘The Wall Street Journal’, ha testificat aquesta setmana al Congrés dels Estats Units davant dels membres de Protecció del Consumidor i la Seguretat de les Dades, la subcomissió que investiga aquest cas. Haugen ha assegurat que es va sentir frustrada per al que considera que és una “falta de transparència de la companyia sobre el mal que poden fer les seves plataformes i la falta de voluntat per afrontar aquest tema”.