Dues persones utilitzant el mòbil al carrer / Foto: Cugat Mèdia
Dues persones utilitzant el mòbil al carrer / Foto: Cugat Mèdia

Hèctor Verdú (RUTE): ‘El mòbil és la porta oberta a un espai virtual no controlat’

26/09/2024

El 68,8% dels nens d’entre 10 i 15 anys van tenir a la seva disposició un mòbil el 2023

El 68,8% dels nens d’entre 10 i 15 anys van tenir a la seva disposició un mòbil el 2023 segons les dades de l’Idescat. Una xifra sostinguda que no ha baixat del 50% en els últims 17 anys a Catalunya. Davant d’aquestes dades, el novembre passat es creava a Sant Cugat el canal de Telegram ‘Reconnecta’, inspirat en la iniciativa ‘Adolescència sense mòbils’ creada al Poblenou. Aquesta, defensa que el mòbil no s’hauria d’entregar fins als 16 anys. Un argument que sorgeix de la preocupació de diferents pares que veien que el mòbil havia esdevingut una eina amb una cara fosca i amb un impacte en el rendiment acadèmic dels seus fills. Un dels impulsors a la ciutat va ser el pare i portaveu de la comissió RUTE (Racionalització de l’ÚS de les Tecnologies a l’Escola) de l’Escola Thau, Hèctor Verdú.Des d’aquest setembre, que a les aules de primària està prohibit l’ús del mòbil i restringit a ocasions molt específiques en el cas de secundària. Una mesura, fomentada, en gran part, per les diferents iniciatives com Reconnecta que s’han anat adoptant arreu del territori català. En aquest sentit, Verdú destaca que “s’ha aconseguit fer una reflexió al voltant de l’ús del mòbil”. Així, apunta que ara comença a aplicar-se a Catalunya un reglament que ja s’aplicava a l’escola Thau de Sant Cugat l’any passat a través d’un pacte amb l’equip directiu. Seguint una línia similar, el ple de Sant Cugat aprovava el mes d’abril una moció per declarar ‘problema de salut pública’ els efectes d’abusar de les xarxes socials.

Són diverses les regulacions que s’han establert al llarg del darrer any respecte a l’ús del mòbil entre els joves, la majoria motivades per les conseqüències que comporta per aquests com són “els trastorns de la conducta alimentària, malalties mentals o comportaments socioafectius vinculats al consum de pornografia” segons explica el portaveu. A més, defensa que tot i que no tenir evidències, sí que “sospiten” que hi ha una correlació entre el mòbil i la caiguda dels resultats acadèmics. Fet molt vinculat amb “l’ímpetu” i la “necessitat de satisfacció immediata” que tenen molts adolescents i que també crítica Verdú. Tanmateix, el portaveu puntualitza que el “problema” no rau en el mòbil sinó “en l’ús” que se’n fan.

En aquest sentit, el neurodivulgador, Diego Redolar apuntava en una entrevista a Cugat Mèdia que “és molt complicat” i argumentava que “no podem dir que l’edat és als 16 anys tenint la certesa que no els afectarà negativament, perquè el cervell és un òrgan que triga molt a desenvolupar-se”. Una línia similar al que pensa el portaveu que assegura que “cada any que endarrerim el fet de donar el mòbil és un any més guanyat, i un any de maduresa és un any més de capacitat d’interpretar i de gestionar la tecnologia”.

Tot i això, Verdú opta per anar més enllà i posar la mirada en l’accés lliure a internet. En aquest sentit, assegura que “quan arriben a l’adolescència, als fills els donem les claus de casa i el mòbil, les claus de casa és la porta oberta a un espai físic controlat i que els pares coneixem. El mòbil és la porta oberta a un espai virtual, no controlat, al qual no sabem per on es mou ni a què accedeixen”. És per això, que considera “necessari fer un replantejament de com utilitzem la tecnologia” així com analitzar “l’impacte social” que té.

Més Notícies

Captura d'un missatge de WhatsApp

Sexe al carrer, és notícia?

26/11/2024

Fa unes setmanes corrien per xarxes socials les imatges en vídeo de dues persones practicant sexe al bell mig del que semblaria la Rambla del Celler. El vídeo va arribar a la redacció de Cugat Mèdia un vespre a través d’un estudiant en pràctiques que de seguida ho va exposar a la periodista que portava […]

Dades d'ús del mòbil de joves / Foto: Cugat Mèdia

Els joves parlen: ‘No som conscients del temps que es perd amb el mòbil’

27/09/2024

Cugat Mèdia parla amb dos adolescents per conèixer l’ús que fan del telèfon mòbil FOMO són les sigles en anglès de ‘Fear of missing out’, és a dir, la por de perdre’s el que està passant. Això s’ha convertit en lema de vida per a molts adolescents, fins al punt que la necessitat d’estar amb […]

Imatge de la falsa comunicació

És falsa aquesta comunicació de l’Ajuntament sobre les sancions per no recollir les caques de gos

22/03/2024

L’escrit porta una capçalera falsa de l’Ajuntament i suplanta la signatura del regidor Àngel Pedrós. L’Ajuntament desmenteix la informació que s’ha difós mitjançant una nota falsa sobre la implementació d’una nova mesura per identificar els propietaris d’animals que no recullin els excrements de la via pública. L’escrit; que porta la capçalera de l’Ajuntament de Sant […]

Aquesta fotografia correspon a un accident i no a un robatori / Foto: Policia Local

FAKE NEWS: Un accident que passa per un robatori

10/11/2022

L’Ajuntament demana precaució amb les informacions que alerten sobre un increment dels robatoris a Mira-sol. L’avís respon a una publicació a Instagram en què s’assegura que s’han produït diversos robatoris a habitatges i trasters al barri als quals s’ha utilitzat un vehicle robat per encastar-lo contra les propietats. Segons ha informat el consistori, la informació publicada no és certa i la fotografia que l’acompanya correspon a l’accident d’una veïna en entrar a l’aparcament privat.

L'anglès, una de les extraescolars més sol·licitades / Foto: CC0 Pixabay

L’anglès, una de les extraescolars més sol·licitades: per què?

10/11/2022

Des dels més grans als més petits, bona part de la canalla dedica unes hores a la setmana fora de l’escola a l’aprenentatge de l’idioma més estudiat del món. Però per què les famílies busquen aquest reforç? Per quins mètodes d’aprenentatge es decideixen? Hi ha una edat idònia per començar a aprendre una segona llengua? I els resultats d’aquest aprenentatge, són els esperats? Cugat Mèdia busca respostes a aquestes i altres qüestions sobre l’anglès a través de veus expertes.

Joves a Sant Cugat amb motiu de l'Esplaiada 2022 / Foto: Ajuntament de Sant Cugat

Com acompanyar els infants en el pas cap a l’adolescència

10/11/2022

L’adolescència o pubertat és l’etapa de transició entre la infantesa i l’edat adulta. Es tracta d’un període vital que comença amb l’inici de l’ejaculació o la menstruació i que comporta alteracions fisiològiques, emocionals, relacionals, físiques i intel·lectuals. Cugat Mèdia ha parlat amb la pediatra del CAP Can Mates Jéssica Ortiz i amb l’especialista en educació afectiva i sexual, i fundadora de La Ciranda, Júlia Sánchez, per descobrir quina és la millor manera d’acompanyar les criatures en el descobriment d’aquesta nova fase.

Unes joves amb els seus portàtils dins una aula / Foto: Cugat Mèdia

Final de curs i selectivitat: com decidir què estudiar?

10/11/2022

Què volem ser de grans? Aquesta és una pregunta molt freqüent i més ara que s’apropen el final de curs i les proves d’accés a la universitat. Cugat Mèdia parla amb el formador de l’entitat santcugatenca EdBuilding Josep Lluís Serrano.

Una noia mirant el programa de televisió 'La isla de las tentaciones' / Foto: Cugat Mèdia

Adolescència i ‘reality shows’: Com evitar normalitzar conductes tòxiques

30/03/2022

El ‘reality show’ és un gènere televisiu que ja fa temps que s’emet a televisió. N’hi ha alguns de més antics, com ‘Gran Hermano’ i ‘Supervivientes’, i altre més actuals com ‘La Isla de las Tentaciones’. Aquest ha tingut un gran impacte i s’ha convertit en el fenomen televisiu més vist a Espanya entre els joves d’entre 16 i 34 anys.