Una imatge de la sèrie "El juego del calamar" / Foto: Netflix

‘El juego del calamar’: la sèrie que les criatures haurien d’evitar

18/10/2021

Què podem fer quan el contingut entra a casa o a l’escola? Cugat Mèdia en parla amb expertes

‘El juego del calamar’ és la sèrie de la qual tothom en parla. És una de les novetats de la plataforma Netflix, que tracta d’un grup d’adults que participen en una competició de jocs infantils en la qual qui perd és assassinat. La ficció sud-coreana, recomanada a partir de 16 anys, preocupa a psicòlegs i mestres que veuen com ha començat a colar-se els darrers dies entre criatures de 5 a 10 anys. De fet, el CAC ha demanat a les famílies que evitin que els menors d’edat vegin la sèrie i recorda que les plataformes tenen sistemes de control parental.

“Penso que no és un contingut adequat per aquestes edats”. Així de contundent s’ha mostrat la psicòloga Isabel Custodio, col·laborada de l’entitat santcugatenca d'[ED]BUILDING, que ha explicat a Cugat Mèdia que és important, però, no prohibir a les criatures veure segons quins continguts “perquè ho acabaran mirant d’una altra manera”. “Hi ha altres mecanismes de control parental que no passen per la prohibició, sinó que passen per l’exclusió”, afegeix Custodio. De fet, actualment es poden excloure no només continguts, sinó la cerca de determinades paraules. Si tot i això la criatura hi accedeix, Custodio explica que “aleshores sí que tocaria una conversa positiva amb l’infant” perquè entengués “per què hi ha continguts que no són adequats per a ells”.

També com una oportunitat ho enfoca la directora de l’escola pública Pins del Vallès, Marta Aliart, que tot i que no han detectat que al seu centre es jugui simbòlicament a ‘El juego del calamar’, es mostren atents amb la qüestió per poder-se avançar, si cal, a la situació. Aliart explica a Cugat Mèdia que “s’han de detectar quines possibilitats hi ha per, també, convertir això en una situació educativa”. És important, afegeix, analitzar “si hi ha molts nens i nenes que estan reproduint el joc o si és una petita quantitat i, a més, l’edat en la qual es dona el joc” perquè “si el cas es dona a l’escola, s’ha de tenir la mirada crítica per parlar-ne a l’aula”, diu Aliart.

De fet, Custodio defensa que “el que fan els nens [d’imitar], no és res diferent del que s’ha fet sempre perquè el joc simbòlic forma part del procés de desenvolupament infantil”, per això creu que “no cal una posició de negar la realitat”, sinó més “d’observar el fenomen i veure com els nens desenvolupen el joc de repetició”. Això sí, alerta que és molt important fixar-se amb les edats en què s’imita aquest joc perquè “no és el mateix que ho facin nens de 5 a 8 anys (com ens estan arribant testimonis), que a partir dels 11”. “Mirar el context de maduresa de l’infant” és clau per Custodio.

Les expertes consultades per Cugat mèdia expliquen que ‘El juego del calamar’ s’ha d’agafar com “un fenomen més” que torna a posar sobre la taula el debat sobre què fan les criatures amb aquests continguts que, al final, acaben tenint-ne accés. Ambdues aposten per “acompanyar” les criatures en la descoberta de nou contingut i fomentar un esperit crític sobre què miren.

Més Notícies

Captura d'un missatge de WhatsApp

Sexe al carrer, és notícia?

26/11/2024

Fa unes setmanes corrien per xarxes socials les imatges en vídeo de dues persones practicant sexe al bell mig del que semblaria la Rambla del Celler. El vídeo va arribar a la redacció de Cugat Mèdia un vespre a través d’un estudiant en pràctiques que de seguida ho va exposar a la periodista que portava […]

Dades d'ús del mòbil de joves / Foto: Cugat Mèdia

Els joves parlen: ‘No som conscients del temps que es perd amb el mòbil’

27/09/2024

Cugat Mèdia parla amb dos adolescents per conèixer l’ús que fan del telèfon mòbil FOMO són les sigles en anglès de ‘Fear of missing out’, és a dir, la por de perdre’s el que està passant. Això s’ha convertit en lema de vida per a molts adolescents, fins al punt que la necessitat d’estar amb […]

Imatge de la falsa comunicació

És falsa aquesta comunicació de l’Ajuntament sobre les sancions per no recollir les caques de gos

22/03/2024

L’escrit porta una capçalera falsa de l’Ajuntament i suplanta la signatura del regidor Àngel Pedrós. L’Ajuntament desmenteix la informació que s’ha difós mitjançant una nota falsa sobre la implementació d’una nova mesura per identificar els propietaris d’animals que no recullin els excrements de la via pública. L’escrit; que porta la capçalera de l’Ajuntament de Sant […]

Aquesta fotografia correspon a un accident i no a un robatori / Foto: Policia Local

FAKE NEWS: Un accident que passa per un robatori

10/11/2022

L’Ajuntament demana precaució amb les informacions que alerten sobre un increment dels robatoris a Mira-sol. L’avís respon a una publicació a Instagram en què s’assegura que s’han produït diversos robatoris a habitatges i trasters al barri als quals s’ha utilitzat un vehicle robat per encastar-lo contra les propietats. Segons ha informat el consistori, la informació publicada no és certa i la fotografia que l’acompanya correspon a l’accident d’una veïna en entrar a l’aparcament privat.

L'anglès, una de les extraescolars més sol·licitades / Foto: CC0 Pixabay

L’anglès, una de les extraescolars més sol·licitades: per què?

10/11/2022

Des dels més grans als més petits, bona part de la canalla dedica unes hores a la setmana fora de l’escola a l’aprenentatge de l’idioma més estudiat del món. Però per què les famílies busquen aquest reforç? Per quins mètodes d’aprenentatge es decideixen? Hi ha una edat idònia per començar a aprendre una segona llengua? I els resultats d’aquest aprenentatge, són els esperats? Cugat Mèdia busca respostes a aquestes i altres qüestions sobre l’anglès a través de veus expertes.

Joves a Sant Cugat amb motiu de l'Esplaiada 2022 / Foto: Ajuntament de Sant Cugat

Com acompanyar els infants en el pas cap a l’adolescència

10/11/2022

L’adolescència o pubertat és l’etapa de transició entre la infantesa i l’edat adulta. Es tracta d’un període vital que comença amb l’inici de l’ejaculació o la menstruació i que comporta alteracions fisiològiques, emocionals, relacionals, físiques i intel·lectuals. Cugat Mèdia ha parlat amb la pediatra del CAP Can Mates Jéssica Ortiz i amb l’especialista en educació afectiva i sexual, i fundadora de La Ciranda, Júlia Sánchez, per descobrir quina és la millor manera d’acompanyar les criatures en el descobriment d’aquesta nova fase.

Unes joves amb els seus portàtils dins una aula / Foto: Cugat Mèdia

Final de curs i selectivitat: com decidir què estudiar?

10/11/2022

Què volem ser de grans? Aquesta és una pregunta molt freqüent i més ara que s’apropen el final de curs i les proves d’accés a la universitat. Cugat Mèdia parla amb el formador de l’entitat santcugatenca EdBuilding Josep Lluís Serrano.