OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Com poden afectar psicològicament les xarxes socials en edats infantils?

03/06/2022

La pandèmia ens va ensenyar que encara que estiguéssim tancats a casa, podíem continuar connectats amb el món a través de les xarxes socials. La principal finalitat d’aquestes eines digitals són la informació, l’aprenentatge, però sobretot l’entreteniment. L’aplicació estrella des de la pandèmia és TikTok. Actualment, l’app xinesa, és la més descarregada a tot el món i és la preferida entre la Generació Z i Millennials. L’acceleració digital ha fet que cada vegada sigui més freqüent que els infants tinguin un dispositiu intel·ligent i de rebot que siguin usuaris a les xarxes socials en edats primerenques.A Espanya, l’article 13 del Real decret 1720/2007, estableix que l’edat legal per tenir xarxes socials és a partir dels 14 anys. Encara que, moltes criatures d’edats inferiors, ja tenen el desig de ser partícips a les xarxes socials. Cugat Mèdia parla amb José Llorca Sánchez, educador social del Centre de Salut Mental Infanto Juvenil (CSMIJ) de la Mútua Terrassa, de Terrassa i Sant Cugat. “L’edat per poder penjar contingut a les xarxes socials hauria de ser cap als 16 anys, ja que és quan es té suficient criteri i educació sobre el que comporta l’ús d’aquestes aplicacions”, explica José Llorca.

Instagram és un altre de les aplicacions preferides. Se centra molt a ensenyar el cos i l’estil de vida excepcional. És una aplicació on només hi ha lloc per ensenyar la millor cara de la vida. José Llorca confirma que aquests continguts poden afectar la salut mental, ja que “pot afectar l’autoestima i pot comportar frustració”. A més, confirma que “els ‘influencers’ poden arribar a fer molt mal en aquest aspecte, ja que fan un ús idíl·lic de la seva vida a les xarxes socials. Comporta que altres usuaris puguin arribar a comparar-se amb els ‘instagramers’, això pot afectar negativament”.

Una altra cara de la moneda és l’interès de la família per saber què fan els seus fills a les xarxes socials. “Les famílies han d’estar al dia per ser un element pedagògic i ser coneixedors de com els hi pot estar afectant els seus fills l’ús d’aquestes aplicacions. Llorca defensa que no s’ha de revisar el mòbil per saber què fan a les xarxes socials, sinó que “s’han de donar les eines perquè sàpiguen saber-les gestionar correctament”, declara Llorca.

Arran de la pandèmia el temps diari que passem davant de pantalles ha augmentat fins a cinc hores diàries. José Llorca explica que “el més important és combinar les hores davant de pantalla amb altres activitats. També es pot pautar el temps amb el mòbil a partir del vespre i la nit, no és bo dormir amb el mòbil a l’habitació o mirar pantalles abans d’anar a dormir, ja que pot provocar insomni”.

Diversos estudis confirmen que les xarxes socials són addictives. TikTok és la més addictiva de totes, ja que els vídeos breus d’entre 15 i 20 segons fan que l’usuari consumeixi un vídeo rere l’altre sense saber parar. D’altra banda, José Llorca declara que les xarxes socials també tenen aspectes positius perquè “són beneficioses perquè ens acosta a la gent en un context on el món és globalitzat”. Finalment, recalca la importància de les escoles i famílies en la formació dels infants sobre els usos de les xarxes socials.

Més Notícies

Captura d'un missatge de WhatsApp

Sexe al carrer, és notícia?

26/11/2024

Fa unes setmanes corrien per xarxes socials les imatges en vídeo de dues persones practicant sexe al bell mig del que semblaria la Rambla del Celler. El vídeo va arribar a la redacció de Cugat Mèdia un vespre a través d’un estudiant en pràctiques que de seguida ho va exposar a la periodista que portava […]

Dades d'ús del mòbil de joves / Foto: Cugat Mèdia

Els joves parlen: ‘No som conscients del temps que es perd amb el mòbil’

27/09/2024

Cugat Mèdia parla amb dos adolescents per conèixer l’ús que fan del telèfon mòbil FOMO són les sigles en anglès de ‘Fear of missing out’, és a dir, la por de perdre’s el que està passant. Això s’ha convertit en lema de vida per a molts adolescents, fins al punt que la necessitat d’estar amb […]

Imatge de la falsa comunicació

És falsa aquesta comunicació de l’Ajuntament sobre les sancions per no recollir les caques de gos

22/03/2024

L’escrit porta una capçalera falsa de l’Ajuntament i suplanta la signatura del regidor Àngel Pedrós. L’Ajuntament desmenteix la informació que s’ha difós mitjançant una nota falsa sobre la implementació d’una nova mesura per identificar els propietaris d’animals que no recullin els excrements de la via pública. L’escrit; que porta la capçalera de l’Ajuntament de Sant […]

Aquesta fotografia correspon a un accident i no a un robatori / Foto: Policia Local

FAKE NEWS: Un accident que passa per un robatori

10/11/2022

L’Ajuntament demana precaució amb les informacions que alerten sobre un increment dels robatoris a Mira-sol. L’avís respon a una publicació a Instagram en què s’assegura que s’han produït diversos robatoris a habitatges i trasters al barri als quals s’ha utilitzat un vehicle robat per encastar-lo contra les propietats. Segons ha informat el consistori, la informació publicada no és certa i la fotografia que l’acompanya correspon a l’accident d’una veïna en entrar a l’aparcament privat.

L'anglès, una de les extraescolars més sol·licitades / Foto: CC0 Pixabay

L’anglès, una de les extraescolars més sol·licitades: per què?

10/11/2022

Des dels més grans als més petits, bona part de la canalla dedica unes hores a la setmana fora de l’escola a l’aprenentatge de l’idioma més estudiat del món. Però per què les famílies busquen aquest reforç? Per quins mètodes d’aprenentatge es decideixen? Hi ha una edat idònia per començar a aprendre una segona llengua? I els resultats d’aquest aprenentatge, són els esperats? Cugat Mèdia busca respostes a aquestes i altres qüestions sobre l’anglès a través de veus expertes.

Joves a Sant Cugat amb motiu de l'Esplaiada 2022 / Foto: Ajuntament de Sant Cugat

Com acompanyar els infants en el pas cap a l’adolescència

10/11/2022

L’adolescència o pubertat és l’etapa de transició entre la infantesa i l’edat adulta. Es tracta d’un període vital que comença amb l’inici de l’ejaculació o la menstruació i que comporta alteracions fisiològiques, emocionals, relacionals, físiques i intel·lectuals. Cugat Mèdia ha parlat amb la pediatra del CAP Can Mates Jéssica Ortiz i amb l’especialista en educació afectiva i sexual, i fundadora de La Ciranda, Júlia Sánchez, per descobrir quina és la millor manera d’acompanyar les criatures en el descobriment d’aquesta nova fase.

Unes joves amb els seus portàtils dins una aula / Foto: Cugat Mèdia

Final de curs i selectivitat: com decidir què estudiar?

10/11/2022

Què volem ser de grans? Aquesta és una pregunta molt freqüent i més ara que s’apropen el final de curs i les proves d’accés a la universitat. Cugat Mèdia parla amb el formador de l’entitat santcugatenca EdBuilding Josep Lluís Serrano.

Una noia mirant el programa de televisió 'La isla de las tentaciones' / Foto: Cugat Mèdia

Adolescència i ‘reality shows’: Com evitar normalitzar conductes tòxiques

30/03/2022

El ‘reality show’ és un gènere televisiu que ja fa temps que s’emet a televisió. N’hi ha alguns de més antics, com ‘Gran Hermano’ i ‘Supervivientes’, i altre més actuals com ‘La Isla de las Tentaciones’. Aquest ha tingut un gran impacte i s’ha convertit en el fenomen televisiu més vist a Espanya entre els joves d’entre 16 i 34 anys.