Imatge d'arxiu d'una aula de l'escola Pi d'en Xandri / Foto: Lluís Llebot (Cugat Mèdia)

Com hauríem d’explicar la guerra als infants?

16/03/2022

La guerra a Ucraïna ha omplert els titulars de tots els mitjans de comunicació. El conflicte amb Rússia s’ha convertit en tema d’interès per a tothom, fins i tot dels infants, a casa i a les escoles. Però no sempre és fàcil explicar un conflicte com aquest i donar resposta a totes aquelles preguntes que els sorgeixen a la canalla. Cugat Mèdia ha parlat amb Ingeborg Porcar, directora tècnica de la Unitat de Trauma, Crisi i Conflictes de la Facultat de Psicologia de la Universitat Autònoma de Barcelona. Per saber millor de quina manera es pot explicar el conflicte i com els adults hauríem d’afrontar els dubtes i neguits dels més petits de la casa.

Porcar aconsella que és molt important que com a adults hem d’aportar certa seguretat als infants, sobretot si parlem d’una franja d’edat inferior als 10 anys. Tot i que els nens i nenes més petits no tenen el marc cognitiu per entendre ben bé què és el que està passant en aquests moments, s’adonen amb facilitat que hi ha alguna cosa que ens preocupa als adults.

A continuació, us oferim algunes pautes i consells per saber com respondre i gestionar totes aquelles inquietuds de la canalla sobre la guerra a Ucraïna.

Què està passant? Reflexió sobre la violència i l’empatia

  • En lloc d’edulcorar, és millor ajudar-los a entendre i organitzar la informació que ja tenen de què està passant.
  • Si ens pregunten quina és la raó d’aquesta guerra, els podem respondre que nosaltres, els adults, tampoc ho sabem. Però, cal fer-los saber que en aquest cas han decidit resoldre el conflicte amb violència i que en el món i en el seu entorn més proper, com ara a la família o a l’escola sempre hi ha altres conflictes que no es resolen d’aquesta manera.
  • Perquè els més petits de la casa ho entenguin, cal que els donem criteris perquè puguin empatitzar amb el que els està passant al poble ucraïnès.

Com gestionar la informació segons la franja d’edat

  • Cal fer un tractament diferent de la situació als infants que estan en una franja per sota dels 10 anys, ja que aquests no tenen la capacitat cognitiva suficient per processar i entendre totalment què està passant.
  • Quan els nens i nenes estan en una fase preadolescent o en l’adolescència, ja són capaços d’entendre la situació. Per aquest motiu, els hem d’ajudar a reflexionar sobre la gestió de conflictes amb violència o sense ella, sobre com afecta això a les famílies i, també, tractar amb ells altres temes que els puguin inquietar.

Limitar el temps d’exposició vers els mitjans de comunicació

  • La informació ens envolta i, per això, és molt complicat censurar les imatges que els nostres nens i nenes veuen. Tot i això, és recomanable, tant per als petits com per als mateixos adults, limitar el temps d’exposició per estalviar la visualització de les imatges.
  • Si es veuen les notícies, el millor seria agafar l’hàbit de fer-ho en família per poder respondre els seus dubtes i preguntar-los què han vist, què els han explicat sobre el tema a l’escola i si han vist alguna imatge que els preocupi.

Preguntar, situar i tranquil·litzar

  • És fonamental saber quin és el discurs i què és el que entenen els nens i nenes del que està passant.
  • Els adults hem de ser proactius, preguntar com se senten i ajudar-los a processar com els afecta el que passa.
  • Cal que entenguin que els tranquil·litzem explicant-los que el que està succeint passa lluny de casa nostra i els posem un exemple que els pugui ajudar a comprendre millor la distància: “Ucraïna està a 3 dies en cotxe d’aquí.”
  • És probable que els infants s’adonin que els adults estem bastant preocupats. És per això que els hem dir que ens entristeix saber que hi ha famílies a Ucraïna que ho estan passant malament i que hi ha nens que no poden anar a l’escola.
  • Han de saber que, encara que a Ucraïna ho estan passant malament, hi ha moltes persones i organitzacions que els estan ajudant.

Percepció i proximitat del conflicte

  • És molt probable que els nens i nenes convisquin a l’aula amb companys d’origen rus o ucraïnès i, per aquesta raó, sentin aquesta situació més propera i creïble.
  • Cal fer una diferenciació del govern de Putin del poble rus, evitar les generalitzacions i abordar des de l’empatia que també hi ha russos que estan patint aquesta situació.

Més Notícies

Captura d'un missatge de WhatsApp

Sexe al carrer, és notícia?

26/11/2024

Fa unes setmanes corrien per xarxes socials les imatges en vídeo de dues persones practicant sexe al bell mig del que semblaria la Rambla del Celler. El vídeo va arribar a la redacció de Cugat Mèdia un vespre a través d’un estudiant en pràctiques que de seguida ho va exposar a la periodista que portava […]

Dades d'ús del mòbil de joves / Foto: Cugat Mèdia

Els joves parlen: ‘No som conscients del temps que es perd amb el mòbil’

27/09/2024

Cugat Mèdia parla amb dos adolescents per conèixer l’ús que fan del telèfon mòbil FOMO són les sigles en anglès de ‘Fear of missing out’, és a dir, la por de perdre’s el que està passant. Això s’ha convertit en lema de vida per a molts adolescents, fins al punt que la necessitat d’estar amb […]

Imatge de la falsa comunicació

És falsa aquesta comunicació de l’Ajuntament sobre les sancions per no recollir les caques de gos

22/03/2024

L’escrit porta una capçalera falsa de l’Ajuntament i suplanta la signatura del regidor Àngel Pedrós. L’Ajuntament desmenteix la informació que s’ha difós mitjançant una nota falsa sobre la implementació d’una nova mesura per identificar els propietaris d’animals que no recullin els excrements de la via pública. L’escrit; que porta la capçalera de l’Ajuntament de Sant […]

Aquesta fotografia correspon a un accident i no a un robatori / Foto: Policia Local

FAKE NEWS: Un accident que passa per un robatori

10/11/2022

L’Ajuntament demana precaució amb les informacions que alerten sobre un increment dels robatoris a Mira-sol. L’avís respon a una publicació a Instagram en què s’assegura que s’han produït diversos robatoris a habitatges i trasters al barri als quals s’ha utilitzat un vehicle robat per encastar-lo contra les propietats. Segons ha informat el consistori, la informació publicada no és certa i la fotografia que l’acompanya correspon a l’accident d’una veïna en entrar a l’aparcament privat.

L'anglès, una de les extraescolars més sol·licitades / Foto: CC0 Pixabay

L’anglès, una de les extraescolars més sol·licitades: per què?

10/11/2022

Des dels més grans als més petits, bona part de la canalla dedica unes hores a la setmana fora de l’escola a l’aprenentatge de l’idioma més estudiat del món. Però per què les famílies busquen aquest reforç? Per quins mètodes d’aprenentatge es decideixen? Hi ha una edat idònia per començar a aprendre una segona llengua? I els resultats d’aquest aprenentatge, són els esperats? Cugat Mèdia busca respostes a aquestes i altres qüestions sobre l’anglès a través de veus expertes.

Joves a Sant Cugat amb motiu de l'Esplaiada 2022 / Foto: Ajuntament de Sant Cugat

Com acompanyar els infants en el pas cap a l’adolescència

10/11/2022

L’adolescència o pubertat és l’etapa de transició entre la infantesa i l’edat adulta. Es tracta d’un període vital que comença amb l’inici de l’ejaculació o la menstruació i que comporta alteracions fisiològiques, emocionals, relacionals, físiques i intel·lectuals. Cugat Mèdia ha parlat amb la pediatra del CAP Can Mates Jéssica Ortiz i amb l’especialista en educació afectiva i sexual, i fundadora de La Ciranda, Júlia Sánchez, per descobrir quina és la millor manera d’acompanyar les criatures en el descobriment d’aquesta nova fase.

Unes joves amb els seus portàtils dins una aula / Foto: Cugat Mèdia

Final de curs i selectivitat: com decidir què estudiar?

10/11/2022

Què volem ser de grans? Aquesta és una pregunta molt freqüent i més ara que s’apropen el final de curs i les proves d’accés a la universitat. Cugat Mèdia parla amb el formador de l’entitat santcugatenca EdBuilding Josep Lluís Serrano.