Hèctor Verdú (RUTE): ‘El mòbil és la porta oberta a un espai virtual no controlat’
El 68,8% dels nens d’entre 10 i 15 anys van tenir a la seva disposició un mòbil el 2023
El 68,8% dels nens d’entre 10 i 15 anys van tenir a la seva disposició un mòbil el 2023 segons les dades de l’Idescat. Una xifra sostinguda que no ha baixat del 50% en els últims 17 anys a Catalunya. Davant d’aquestes dades, el novembre passat es creava a Sant Cugat el canal de Telegram ‘Reconnecta’, inspirat en la iniciativa ‘Adolescència sense mòbils’ creada al Poblenou. Aquesta, defensa que el mòbil no s’hauria d’entregar fins als 16 anys. Un argument que sorgeix de la preocupació de diferents pares que veien que el mòbil havia esdevingut una eina amb una cara fosca i amb un impacte en el rendiment acadèmic dels seus fills. Un dels impulsors a la ciutat va ser el pare i portaveu de la comissió RUTE (Racionalització de l’ÚS de les Tecnologies a l’Escola) de l’Escola Thau, Hèctor Verdú.Des d’aquest setembre, que a les aules de primària està prohibit l’ús del mòbil i restringit a ocasions molt específiques en el cas de secundària. Una mesura, fomentada, en gran part, per les diferents iniciatives com Reconnecta que s’han anat adoptant arreu del territori català. En aquest sentit, Verdú destaca que “s’ha aconseguit fer una reflexió al voltant de l’ús del mòbil”. Així, apunta que ara comença a aplicar-se a Catalunya un reglament que ja s’aplicava a l’escola Thau de Sant Cugat l’any passat a través d’un pacte amb l’equip directiu. Seguint una línia similar, el ple de Sant Cugat aprovava el mes d’abril una moció per declarar ‘problema de salut pública’ els efectes d’abusar de les xarxes socials.
Són diverses les regulacions que s’han establert al llarg del darrer any respecte a l’ús del mòbil entre els joves, la majoria motivades per les conseqüències que comporta per aquests com són “els trastorns de la conducta alimentària, malalties mentals o comportaments socioafectius vinculats al consum de pornografia” segons explica el portaveu. A més, defensa que tot i que no tenir evidències, sí que “sospiten” que hi ha una correlació entre el mòbil i la caiguda dels resultats acadèmics. Fet molt vinculat amb “l’ímpetu” i la “necessitat de satisfacció immediata” que tenen molts adolescents i que també crítica Verdú. Tanmateix, el portaveu puntualitza que el “problema” no rau en el mòbil sinó “en l’ús” que se’n fan.
En aquest sentit, el neurodivulgador, Diego Redolar apuntava en una entrevista a Cugat Mèdia que “és molt complicat” i argumentava que “no podem dir que l’edat és als 16 anys tenint la certesa que no els afectarà negativament, perquè el cervell és un òrgan que triga molt a desenvolupar-se”. Una línia similar al que pensa el portaveu que assegura que “cada any que endarrerim el fet de donar el mòbil és un any més guanyat, i un any de maduresa és un any més de capacitat d’interpretar i de gestionar la tecnologia”.
Tot i això, Verdú opta per anar més enllà i posar la mirada en l’accés lliure a internet. En aquest sentit, assegura que “quan arriben a l’adolescència, als fills els donem les claus de casa i el mòbil, les claus de casa és la porta oberta a un espai físic controlat i que els pares coneixem. El mòbil és la porta oberta a un espai virtual, no controlat, al qual no sabem per on es mou ni a què accedeixen”. És per això, que considera “necessari fer un replantejament de com utilitzem la tecnologia” així com analitzar “l’impacte social” que té.