Unes joves amb els seus portàtils dins una aula / Foto: Cugat Mèdia
Unes joves amb els seus portàtils dins una aula / Foto: Cugat Mèdia

Final de curs i selectivitat: com decidir què estudiar?

10/11/2022

Què volem ser de grans? Aquesta és una pregunta molt freqüent i més ara que s’apropen el final de curs i les proves d’accés a la universitat. Cugat Mèdia parla amb el formador de l’entitat santcugatenca EdBuilding Josep Lluís Serrano, actualment creador d’espais d’aprenentatge i formador de professorat, qui admet que el moment en què acaben els cicles formatius del Batxillerat o l’ESO es considera una etapa difícil, però el que realment és complicat és prendre decisions i fer-se’n responsable.”El fet de triar el camí educatiu no pot ser una qüestió d’un moment, és una decisió que s’ha de meditar durant tota l’etapa educativa”, explica Serrano. “S’ha de tenir en compte que els tres factors fonamentals per triar el nostre camí formatiu són l’entorn familiar, l’entorn escolar (activitats de les quals es nodreix el jove) i l’entorn íntim (influències que rep el jove)”, afegeix. A tot això se li suma les aptituds de cada persona, els interessos vitals i professionals i l’estil de feina que el jove vulgui escollir.

Es considera que l’adolescència és una etapa en què els joves encara no s’acaben de conèixer bé a si mateixos. Segons Serrano, això és una vella creença: “Els joves es coneixen molt bé i molt més del que ells es pensen”. El paper de la família és molt important perquè la seva finalitat ha de ser ajudar a preparar al llarg del temps l’orientació del seu fill o filla. “Ha d’animar a prendre la decisió i donar permís a l’error” declara el formador. De fet, pot passar que s’esculli un grau que no agradi i decidim canviar de carrera universitària o triar fer un any sabàtic o d’inspiració per treballar en àmbits de voluntariats o aprendre idiomes. “Disposem d’instruments per reprendre els estudis perquè no ens podem permetre que un jove deixi de formar-se”, confirma el membre d’EdBuilding. Tot i això, no cal que tothom faci el mateix en el mateix moment: “S’han de trencar els estàndards”. De la mateixa manera que tampoc cal que tothom vagi a la universitat, hi ha altres alternatives igual de beneficioses com els cicles formatius, els graus mitjans o superiors.

D’altra banda, Josep Lluís Serrano afirma que mai no se li pot imposar al jove quin ha de ser el seu itinerari formatiu. “Les famílies aboquen les expectatives frustrades als fills i això és un error, que a més, acostuma a sortir malament”, afirma. La responsabilitat de les famílies és assegurar que es prenguin decisions meditades i coherents a través de l’autoconeixement del jove i permetre que es pugui equivocar, ja que aquesta és la millor forma d’aprenentatge.

Més Notícies

Dades d'ús del mòbil de joves / Foto: Cugat Mèdia

Els joves parlen: ‘No som conscients del temps que es perd amb el mòbil’

27/09/2024

Cugat Mèdia parla amb dos adolescents per conèixer l’ús que fan del telèfon mòbil FOMO són les sigles en anglès de ‘Fear of missing out’, és a dir, la por de perdre’s el que està passant. Això s’ha convertit en lema de vida per a molts adolescents, fins al punt que la necessitat d’estar amb […]

Imatge de la falsa comunicació

És falsa aquesta comunicació de l’Ajuntament sobre les sancions per no recollir les caques de gos

22/03/2024

L’escrit porta una capçalera falsa de l’Ajuntament i suplanta la signatura del regidor Àngel Pedrós. L’Ajuntament desmenteix la informació que s’ha difós mitjançant una nota falsa sobre la implementació d’una nova mesura per identificar els propietaris d’animals que no recullin els excrements de la via pública. L’escrit; que porta la capçalera de l’Ajuntament de Sant […]

Aquesta fotografia correspon a un accident i no a un robatori / Foto: Policia Local

FAKE NEWS: Un accident que passa per un robatori

10/11/2022

L’Ajuntament demana precaució amb les informacions que alerten sobre un increment dels robatoris a Mira-sol. L’avís respon a una publicació a Instagram en què s’assegura que s’han produït diversos robatoris a habitatges i trasters al barri als quals s’ha utilitzat un vehicle robat per encastar-lo contra les propietats. Segons ha informat el consistori, la informació publicada no és certa i la fotografia que l’acompanya correspon a l’accident d’una veïna en entrar a l’aparcament privat.

L'anglès, una de les extraescolars més sol·licitades / Foto: CC0 Pixabay

L’anglès, una de les extraescolars més sol·licitades: per què?

10/11/2022

Des dels més grans als més petits, bona part de la canalla dedica unes hores a la setmana fora de l’escola a l’aprenentatge de l’idioma més estudiat del món. Però per què les famílies busquen aquest reforç? Per quins mètodes d’aprenentatge es decideixen? Hi ha una edat idònia per començar a aprendre una segona llengua? I els resultats d’aquest aprenentatge, són els esperats? Cugat Mèdia busca respostes a aquestes i altres qüestions sobre l’anglès a través de veus expertes.

Joves a Sant Cugat amb motiu de l'Esplaiada 2022 / Foto: Ajuntament de Sant Cugat

Com acompanyar els infants en el pas cap a l’adolescència

10/11/2022

L’adolescència o pubertat és l’etapa de transició entre la infantesa i l’edat adulta. Es tracta d’un període vital que comença amb l’inici de l’ejaculació o la menstruació i que comporta alteracions fisiològiques, emocionals, relacionals, físiques i intel·lectuals. Cugat Mèdia ha parlat amb la pediatra del CAP Can Mates Jéssica Ortiz i amb l’especialista en educació afectiva i sexual, i fundadora de La Ciranda, Júlia Sánchez, per descobrir quina és la millor manera d’acompanyar les criatures en el descobriment d’aquesta nova fase.

Una noia mirant el programa de televisió 'La isla de las tentaciones' / Foto: Cugat Mèdia

Adolescència i ‘reality shows’: Com evitar normalitzar conductes tòxiques

30/03/2022

El ‘reality show’ és un gènere televisiu que ja fa temps que s’emet a televisió. N’hi ha alguns de més antics, com ‘Gran Hermano’ i ‘Supervivientes’, i altre més actuals com ‘La Isla de las Tentaciones’. Aquest ha tingut un gran impacte i s’ha convertit en el fenomen televisiu més vist a Espanya entre els joves d’entre 16 i 34 anys.

Imatge d'arxiu d'una aula de l'escola Pi d'en Xandri / Foto: Lluís Llebot (Cugat Mèdia)

Com hauríem d’explicar la guerra als infants?

16/03/2022

La guerra a Ucraïna ha omplert els titulars de tots els mitjans de comunicació. El conflicte amb Rússia s’ha convertit en tema d’interès per a tothom, fins i tot dels infants, a casa i a les escoles.