Una noia mirant el programa de televisió 'La isla de las tentaciones' / Foto: Cugat Mèdia

Adolescència i ‘reality shows’: Com evitar normalitzar conductes tòxiques

30/03/2022

El ‘reality show’ és un gènere televisiu que ja fa temps que s’emet a televisió. N’hi ha alguns de més antics, com ‘Gran Hermano’ i ‘Supervivientes’, i altre més actuals com ‘La Isla de las Tentaciones’. Aquest ha tingut un gran impacte i s’ha convertit en el fenomen televisiu més vist a Espanya entre els joves d’entre 16 i 34 anys. S’han fet fins a quatre temporades i, tenint en compte el gran èxit, se’n prepara una cinquena per a aquest 2022. Aquest programa de telerealitat posa a prova a parelles que han de demostrar el seu amor enfrontant-se a grups de solters i solteres, que tenen com a objectiu fer que un dels membres de la parella caigui en la temptació. Programes com ‘La Isla de las Tentaciones’, o la versió americana ‘Too Hot to Handle’, normalitzen conductes tòxiques entre parelles. Els protagonistes d’aquests programes són els atacs d’ansietat, la gelosia i les mentides. Cugat Mèdia parla amb Enric Bastardas, formador de l’entitat santcugatenca EdBuilding, especialista en PNL (Programació Neurolingüística) i formador de joves a instituts, per explicar sobre com influeixen aquests comportaments entre l’adolescència.

“Programes com ‘La Isla de las Tentaciones’, normalitzen conductes que, en cap cas, haurien de considerar-se normals. Aquests models fan mal als nostres joves, ja que poden arribar a pensar que perquè la seva vida sigui exitosa, ells han de seguir el mateix camí que els protagonistes d’aquests xous”, explica Bastardas d’EdBuilding. Avui en dia hi ha molts possibles referents per a un jove: ‘influencers’, ‘youtubers’ o ‘streamers’. “Quan s’agafa algú de model només se li veu la part bona, i pot fer pensar que participar en un ‘reality’ sigui una manera molt fàcil i ràpida cap a la fama i els diners. El que passa és que aquesta fama nascuda de la televisió i les xarxes socials té una vida molt efímera si no hi ha cap habilitat al darrere”, reafirma Bastardas.

Per contrarestar les relacions tòxiques, siguin d’amor o d’amistat, que es reflecteixen en aquests programes, Enric Bastardas explica que “la clau és atorgar un valor idèntic al meu cap a les altres persones. És a dir, pensar que l’altra persona val tant com jo, d’aquesta manera es construeix una relació sense estereotips i que cuida l’autoestima”.

Pel que fa a la visibilitat del gènere femení, aquest tipus de programes no ajuden al fet que la societat canviï el seu pensament, ja que “dona visibilitat a comportaments masclistes i és el pitjor que es pot fer”, defensa. A partir de l’exemple de la concursant anomenada Fani, que ha tingut més ressò al llarg de les temporades, es confirma que la infidelitat està pitjor vista en les dones que en els homes. “Encara està present a la societat la idea que una dona només pot tenir un home, mentre que un home com més dones tingui, més victoriós i viril és”, exemplifica Bastardas.

Segons les dades d’audiències de Kantar Media, els joves d’entre 13 i 24 anys aporten una quota de pantalla de 45,5%. Encara que, el que més sorprèn és que acumulin 85.000 espectadors de mitjana de nens i nenes d’entre 4 i 12 anys. Enric Bastardas, explica que “el contingut d’aquests ‘reality shows’ no és adequat per a aquesta edat. D’altra banda, recalca que avui en dia és gairebé impossible prohibir algun contingut, per tant, el més important és l’educació i fer veure que aquests models són tòxics i negatius. Per això, una bona solució pot ser mirar el programa en companyia amb els pares. “Si no hi ha un adult al costat, és fàcil que l’adolescent pugui agafar com a model el que veu per televisió”, afegeix Bastardas.

Més Notícies

Dades d'ús del mòbil de joves / Foto: Cugat Mèdia

Els joves parlen: ‘No som conscients del temps que es perd amb el mòbil’

27/09/2024

Cugat Mèdia parla amb dos adolescents per conèixer l’ús que fan del telèfon mòbil FOMO són les sigles en anglès de ‘Fear of missing out’, és a dir, la por de perdre’s el que està passant. Això s’ha convertit en lema de vida per a molts adolescents, fins al punt que la necessitat d’estar amb […]

Imatge de la falsa comunicació

És falsa aquesta comunicació de l’Ajuntament sobre les sancions per no recollir les caques de gos

22/03/2024

L’escrit porta una capçalera falsa de l’Ajuntament i suplanta la signatura del regidor Àngel Pedrós. L’Ajuntament desmenteix la informació que s’ha difós mitjançant una nota falsa sobre la implementació d’una nova mesura per identificar els propietaris d’animals que no recullin els excrements de la via pública. L’escrit; que porta la capçalera de l’Ajuntament de Sant […]

Aquesta fotografia correspon a un accident i no a un robatori / Foto: Policia Local

FAKE NEWS: Un accident que passa per un robatori

10/11/2022

L’Ajuntament demana precaució amb les informacions que alerten sobre un increment dels robatoris a Mira-sol. L’avís respon a una publicació a Instagram en què s’assegura que s’han produït diversos robatoris a habitatges i trasters al barri als quals s’ha utilitzat un vehicle robat per encastar-lo contra les propietats. Segons ha informat el consistori, la informació publicada no és certa i la fotografia que l’acompanya correspon a l’accident d’una veïna en entrar a l’aparcament privat.

L'anglès, una de les extraescolars més sol·licitades / Foto: CC0 Pixabay

L’anglès, una de les extraescolars més sol·licitades: per què?

10/11/2022

Des dels més grans als més petits, bona part de la canalla dedica unes hores a la setmana fora de l’escola a l’aprenentatge de l’idioma més estudiat del món. Però per què les famílies busquen aquest reforç? Per quins mètodes d’aprenentatge es decideixen? Hi ha una edat idònia per començar a aprendre una segona llengua? I els resultats d’aquest aprenentatge, són els esperats? Cugat Mèdia busca respostes a aquestes i altres qüestions sobre l’anglès a través de veus expertes.

Joves a Sant Cugat amb motiu de l'Esplaiada 2022 / Foto: Ajuntament de Sant Cugat

Com acompanyar els infants en el pas cap a l’adolescència

10/11/2022

L’adolescència o pubertat és l’etapa de transició entre la infantesa i l’edat adulta. Es tracta d’un període vital que comença amb l’inici de l’ejaculació o la menstruació i que comporta alteracions fisiològiques, emocionals, relacionals, físiques i intel·lectuals. Cugat Mèdia ha parlat amb la pediatra del CAP Can Mates Jéssica Ortiz i amb l’especialista en educació afectiva i sexual, i fundadora de La Ciranda, Júlia Sánchez, per descobrir quina és la millor manera d’acompanyar les criatures en el descobriment d’aquesta nova fase.

Unes joves amb els seus portàtils dins una aula / Foto: Cugat Mèdia

Final de curs i selectivitat: com decidir què estudiar?

10/11/2022

Què volem ser de grans? Aquesta és una pregunta molt freqüent i més ara que s’apropen el final de curs i les proves d’accés a la universitat. Cugat Mèdia parla amb el formador de l’entitat santcugatenca EdBuilding Josep Lluís Serrano.

Imatge d'arxiu d'una aula de l'escola Pi d'en Xandri / Foto: Lluís Llebot (Cugat Mèdia)

Com hauríem d’explicar la guerra als infants?

16/03/2022

La guerra a Ucraïna ha omplert els titulars de tots els mitjans de comunicació. El conflicte amb Rússia s’ha convertit en tema d’interès per a tothom, fins i tot dels infants, a casa i a les escoles.