La Generalitat preveu construir un segon túnel ferroviari entre Barcelona i Sant Cugat foradant Collserola

L'Ajuntament de Sant Cugat s'oposa a aquest projecte perquè podria afectar la Torre Negra

Societat

Publicat el 8/des/05 per Miquel Herrada

La proposta de fer un túnel ferroviari que uneixi Barcelona amb Sant Cugat a través de la serra de Collserola per tal de desdoblar la línia del Vallès dels FGC, ha fet un pas més. Així es recull al pla d'infraestructures del transport 2006-2026. L'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ja ha encarregat un estudi informatiu per conèixer la viabilitat del projecte i el seu impacte ambiental. Recordem que l'Ajuntament de Sant Cugat ja va presentar al·legacions a una primera proposta per tal d'evitar un impacte negatiu sobre Torre Negra.

La proposta de foradar la serra de Collserola per construir un túnel ferroviari entre Barcelona i el Vallès no és nova. De fet, la idea es recollia ja al pla d'infraestructures 2001-2010, però estava aparcada. Ara, el govern català l'ha recuperat i l'ha inclòs dins la voluntat global de potenciar el transport ferroviari. De moment, l'Autoritat del Transport Metropolità ja ha licitat un estudi informatiu per un valor de 130.000 euros per conèixer la viabilitat del projecte i el seu impacte ambiental.

En concret, la proposta preveu unir l'estació barcelonina dels FGC d'Avinguda Tibidabo amb el Vallès a través d'un túnel que creuaria Collserola i que veuria la llum a Sant Cugat. La línia, que podria enllaçar fins a l'estació de plaça Catalunya i arribar, a l'altre extrem, fins a la UAB, serviria per descongestionar l'actual Metro del Vallès desdoblant la línia i evitant la sobresaturació que ara pateixen estacions com la de Provença, Gràcia o Sant Cugat. Aquest projecte, a més, podria servir d'alternativa al polèmic túnel d'Horta.

El projecte, que ara torna a estar sobre la taula del govern català, ja va despertar l'oposició de l'Ajuntament de Sant Cugat quan es va plantejar inicialment. El consistori va presentar al·legacions a la proposta perquè podria tenir un impacte negatiu sobre la zona protegida de la Torre Negra i la Vall de Gausach. El govern de la Generalitat, però, encara no ha donat detalls sobre el possible traçat de la línia.