Cugat Mèdia, present a la jornada 'Educació mediàtica i comunicació local'
L'acte ha reunit aquest dilluns institucions i mitjans de proximitat per impulsar l'educació mediàtica als centres educatius
La directora de Cugat Mèdia, Cristina Mur, durant la seva intervenció en la jornada 'Educació mediàtica i comunicació local'
Societat
Publicat avui, a les 15:34 per Redacció
Compartir experiències i generar sinergies entre institucions i mitjans de proximitat per tal d'impulsar l'educació mediàtica a les escoles ha estat l'objectiu de la jornada 'Educació mediàtica i comunicació local' celebrada aquest dilluns a Barcelona. Cugat Mèdia ha estat present en aquesta iniciativa, impulsada per La Xarxa amb col·laboració de diverses institucions i entitats del sector, per explicar els projectes amb els quals treballa. 'La llavor la plantem a primària' ha dit la directora del mitjà públic, Cristina Mur. Les visites escolars a primària, pensades com una experiència immersiva; i els tallers de pòdcast a secundària, són les principals, apostes de Ràdio Sant Cugat en aquest sentit.
Més enllà d'aquests dos projectes, Cugat Mèdia també té en marxa una segona iniciativa: l'Ull Crític. Una publicació incorporada al portal www.cugat.cat, que treballa per l'alfabetització mediàtica i que "el que vol és que els joves no siguin receptors passius de la informació, sinó que tinguin aquesta capacitat analítica del que veuen i llegeixen", ha dit Mur durant la seva intervenció a la jornada. En el portal s'exposen guies per detectar les 'fake news' i eines per avaluar la credibilitat de les fonts i comprendre com es manipula la informació. Pròximament, ha avançat Mur, "incorporarem explicacions sobre com funcionen els algoritmes i com condicionen allò que consumim".
Mur no ha volgut deixar de parlar també de la intel·ligència artificial i el paper que té en l'educació mediàtica, sobretot, dels joves: "L'accés immediat a respostes pot generar una falsa sensació de coneixement" ha dit Mur que ha volgut deixar, clar, però que "no volem demonitzar la IA perquè creiem que és una eina molt útil i la fem servir, però sí que és important que els joves desenvolupin aquest pensament crític perquè si no correm el risc que deleguin el pensament a una màquina, i això és molt perillós".
Un grup d'estudiants d'institut en un dels tallers de pòdcast que es fan des de Cugat Mèdia en la línia de treball d'educació mediàtica / Foto: Cugat Mèdia
L'esdeveniment
La jornada ha comptat amb la participació d'experts i representants de mitjans de comunicació locals, universitats i organismes públics. Durant la jornada s'han debatut les iniciatives existents per fomentar l'educació mediàtica, les col·laboracions entre mitjans i centres educatius, i les accions que s'estan duent a terme en aquest àmbit. També s'han mostrat com estan col·laborant els mitjans de proximitat amb els centres educatius i quines actuacions porten a terme per afavorir l'educació mediàtica.
La jornada 'Educació mediàtica i comunicació local' ha inclòs ponències i debats amb la intervenció de Núria de José, consellera delegada de la XAL; Esther Niubó, consellera d'Educació i Formació Professional; i Laura Pinyol, vicepresidenta del Consell de l'Audiovisual de Catalunya. També hi participaran Ferran Vital, de la Direcció General d'Innovació i Formació; Cristina Pulido, directora del Departament de Periodisme i Ciències de la Comunicació de la UAB; i Laura Pérez, coordinadora acadèmica de la titulació de Periodisme de la UPF. A més, Antoni Montseny, director de Relacions Internacionals de la Diputació de Barcelona, i Maria Josep Recoder, responsable del Grup de Treball d'Educació Mediàtica del Col·legi de Periodistes de Catalunya, han aportat la seva visió sobre la col·laboració institucional en aquest àmbit.
Altres mitjans locals, com Cugat Mèdia, també han participat en l'esdeveniment. Ràdio Tordera i El9TV - El9FM han explicat com han integrat programes educatius en la seva programació; i La Plana Ràdio ha detallat la seva col·laboració amb escoles i instituts per fomentar el pensament crític en el consum audiovisual. Per la seva banda, EMUN FM Ràdio i TV L'Hospitalet han compartit projectes en què els estudiants han participat activament en la creació de continguts periodístics; i Televisió de Badalona i Ràdio L'Hospitalet de l'Infant han abordat iniciatives d'alfabetització mediàtica dirigides a joves i comunitats locals.
També s'han exposat les experiències de Ràdio Sant Vicenç i Vídeo Ascó TV en la producció de materials didàctics sobre el funcionament dels mitjans de comunicació; i Ona Codinenca, Televisió del Berguedà i El Prat Ràdio han explicat com han adaptat els seus formats per fer l'educació mediàtica més accessible i atractiva per al públic escolar.
A més, la Federació de Mitjans de Comunicació Locals (FMCLCat) i Unicef han compartit iniciatives i bones pràctiques en la promoció de l'educació mediàtica.
L'acte ha finalitzat amb un torn de preguntes i debat. La cloenda ha anat a càrrec de Glòria Colom, diputada adjunta de l'Àrea d'Educació de la Diputació de Barcelona.
DECLARACIONS
Cristina Mur
L'accés immediat a respostes pot generar una falsa sensació de coneixement, i és molt important que ells entenguin, que es formin i que coneguin el context d'allò que demanen a la IA, perquè si no no seran capaços de saber si és una al·lucinació o si és un resultat de cerca correcte. No volem demonitzar la IA perquè creiem que és una eina molt útil i la fem servir, però sí que és important que els joves desenvolupin aquest pensament crític perquè si no correm el risc que deleguin el pensament a una màquina i això és molt perillós.